KARAMELLISERTE PLOMMER MED ROSMARIN

KAN MAN IKKE PLUKKE PLOMMER I HARDANGER SÅ GÅR VI PÅ NÆRBUTIKKEN


Plommer er en del av høstens grøde som vi aldri får nok av. Dessverre så må de tilberedes her og nå. De kan bare oppbevares etter at vi har konservert dem. 

Da jeg laget denne desserten levde jeg bare i nuet, og Gartnerhallen bisto med plommer.
Deilige smaker
Selvsagt hadde det vært stas med et plommetre hvor plommene hang i klaser som jeg bare kunne plukke, men nei, jeg måtte ut for å få hjelp fra Gartnerhallen og Meny.

Ser ganske fristende ut allikevel


Oppskrift.

Til 4 personer

8-12 plommer
80 gr sukker
2 ss smør
2 ss honning
Revet skall av en sitron
4 små kvaster av frisk rosmarin
Vaniljeis eller mykpisket kremfløte

FREMGANGSMÅTE
Del plommene i to og fjern steinene. Smelt smøret i en stor stekepanne og tilsett: sukker/ honning/ sitronen og rosmarinen. Kok alt sammen til sirup konsistens. Legg de halve plommene i, la dem koke med til de er myke.
Server de varme plommene med litt av sirupen og ei kule vaniljeis.
Tips for å få litt sprøtt mellom tennene på en ellers myk dessert:

Stek kjeks/kakesmuler i smør og sukker, dryss over kanel og malt anis. Strø disse kryddersmulene over ved servering, pynt med en rosmarinkvist el. mynte. Dette kan du lage mye av og lagre i kakeboks ei stund.

Plommer og rosmarin kompletterer hverandre overraskende godt, men rosmarin tar lett overhånd. Smak derfor selv!

Klikk her for mer dessert.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

KALVESTEK I LEIRGRYTA