KALVESTEK I LEIRGRYTA

ALT JEG LEGGER I DEN GRYTA BLIR LANGTIDSTEKT

Det er som om det er det den gryta er laget for. 

Vi har ikke ofte stek her i heimen. Det retten som i min barndom og tidlig voksenliv var kjøttmiddagen over alle kjøttmiddager. Intet famillieselskap uten, men nå? Borte, helt borte.

Vi har vel alle hatt vår del av tørre smakløse skiver av okse, svin, lam og kalvestek. Med tilbehør av det tradisjonelle slaget, kokte blandede grønnsaker, surkål eller ertestuing. På et tidspunkt mistet jeg litt interessen. Jeg og mange med meg beveget oss videre i smakenes mangslugne verden.


Allikevel gjorde kalvestek en gjesteopptreden hos oss for ei stund siden. I sannhetens navn kom det av et av de før omtalte besøk i svenske frysebokser med svenske kjøttpriser. Der stod jeg med ei billig kalvestek i handa og fikk en bølge av sentimentalitet og følelse av tilbake til barndommens rike. Før jeg visste av det, der lå  kjøttet i vår fryser, og hva-gjør-jeg-nå-følelsen dukket opp. Jeg gikk tilbake til de gamle utprøvde metodene, leirgryte og langtidssteking. Funker fint hver gang.
Her er godsakene klare


Oppskrift
1,5  kg kalvestek
1 løk (rød el vanlig)
2 gulrøtter
1-2 skiver sellerirot, 
2 fedd hvitløk
1 persille rot 
1 pastinakk
noen blader løpestikke
1 lauvbærblad
salt pepper

Først legger du gryta di i vann. Er den ny så bruk minst 30 min, er den brukt før så går det med ca 15 min.
Kjøttet må først brunes i ei stekepanne. Den skal være skikkelig brun rund hele.
Kutt alle grønnsakene i røffe biter og legg i bunnen av gryta og det ferdigbruna kjøttet på toppen, bruk de urtene du liker og har. De det står om her er etter min smak.
Så skal hele herligheten inn i stekeovnen og nå først slår du den på 65 C i 4-5 t.
Den mest eventyrlige smak utvikler seg underveis. Kraften i bunnen av kjelen blir en saus for konger, guder og oss.
La steka hvile innpakket i folie på benken i minst 15 min. Imens lager du sausen og koker de grønnsakene du vil ha. Jeg synes grønnsakene fra bunnen av leirgryta smaker så godt at det er de som blir servert hos oss.

Kokte poteter er som skapt for dette, men ser tydelig at alle potetvariasjoner er vel så gode.

En tørr Valpolicella Ripasso med smak av frukt og urter ble åpnet, den var som skapt til det lyse og lette kalvekjøtte. Et herremåltid.

P:S. Vil bare minne om at skifter du ut kalvekjøtt med svin, okse, eller lam, så er framgangsmåten den samme.
Nye oppskrifter fins her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?