ER SOMMEREN VIRKELIG OVER?

DEN KOM SÅ SENT, VARTE SÅ KORT, OG FORSVANT SÅ FORT

Hvis jeg går på en liten hagevandring i dag, så blir jeg våt. Allikevel er det nettopp det jeg gjør. 
Meteorologene har meldt et så voldsomt være med regn og sterk vind at jeg må skynde meg å få et siste glimt, det er endel her som vil være borte når været har gitt seg.
regn, regn
Denne ser jo direkte frossen ut. Den er nå på sitt flotteste gjennom sesongen, den er ca 170 cm høy, står i samme potte, men gjødsles godt og skiftes toppjord på hver vår og overvintrer inne. Denne lønneplanten er 10-12 år gammel.



Hva har skjedd? Har gartneren mistet interessen?
Blomkarse blir plantet hver vår rundt i hagen, den gir en slik strålende fargeprakt utover høsten. Ikke akkurat denne nei.


En av årets vinnere
Syrinhortensiaen ved uthusveggen. Den trives alltid der, men i år har blomsterprakten vært ubeskrivelig. De tunge blomsterstandene kan komme til å brekke hvis det blir for mye regn og vind. De skal ellers bli litt gammelrosa etter hvert nå.
Dronning Ingrid
Det ser ikke ut til at et kongelig opphav helper mot en tidlig høstdepresjon. Selv den myke lekre rosafargen blir blass i dette gråværet. Den skal få komme inn om ikke altfor lenge, den kan kanskje gi oss litt glede ennå noen uker.


David Austin, i virkeligheten strålte den i en myk rosa/orange farge. Den dufter og sterkt og godt
Dette er en remontering(gjenblomstring), et av lyspunktene i august, den har et praktfullt navn, nemlig Lady Emma Hamilton. 
Rosebedet mitt har ellers vært en katastrofe med sykdom. Liten trøst å hente at man hører om andre som har opplevd det samme.
Trist at selv den som skulle være lyspunktet virker blass og farveløs på bildet. Lyset er ikke akkurat optimalt for fotografering med mitt utstyr.
Hvitkornell

Jeg skal si deg at denne har trives i sommer. Det spørs om ikke den snart må ha ei kraftig beskjæring. For øyeblikket klarer den seg fint i piskende vind og regn, trives som bare det sammen med kristtornen den har til høyre og Hostaene i front.
Jeg har alltid lite sommerblomster, det er stauder som har vært min interesse, men de få jeg har, Blomkarse og Femtunge, dem mister jeg litt gleden av på denne tiden.
Slik var sommeren 2015, klikk her 
 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?