FREDAGEN GJØR JEG SPESIELL

DET BEGYNTE DA VI BLE PENSJONISTER OG HAR UTVIKLET SEG SIDEN

Med pensjonisttilværelsen kom og en snikende anelse om at dagene fløt over i hverandre uten at jeg merket forskjell. Det hyggelige og forventningsfulle med ei helg forsvant liksom. Jeg kjente at jeg måtte tenke meg godt om for å vite hvilken dag det var, og kanskje til og med hva klokka var. Ukenummerene ga jeg gladelig opp.
Som lærer har du et strengt regime med ukenummer og dager, man holder alltid sjekk på hvilken time det er, hvor du skal og hva du skal gjøre, sammen med hvem.
Plutselig var de rammene som arbeidslivet hadde laget borte. Et års tid nøt jeg frigjøringen, men så ble denne "ryggesløse" tilværelsen for løs for meg og prosessen med å innføre rammer i livet igjen startet .
Det første jeg gjorde var å la fredager bli en dag for en litt senere middag,  fint dekket bord, for omsorgsfullt tillaget mat og et glass vin. Jeg forventer og at vi utviser en viss flid med påkledningen. Det klarer seg med hverdagslig pent.

Dette kjente vi jo var veldig hyggelig og oppmuntret av suksessen dukket etterhvert også ideen med en fredagsaperitiff opp. En oppstart på middagen 1-2 timer før maten
Litt musikk, litt i glasset og et lite møte ved slutten av uka er et høydepunkt for meg. 
Der er blitt flere rammer i livet mitt etter hvert. Litt jobb av og til, tidkrevende hobbyer, frokostkaffe, aviser og havregrøt kl 9 hver morgen er en av dem. 

Mens planleggingen foregår i det stille, i mitt indre, går jeg en hagesleng. Der er det rotete og det meste er forblåst, men Lavendelen som koser seg sammen med Marikåpa har fortsatt blomster og de lukter ennå så deilig.

Duften er der fremdeles
Kjøkkenbenken er ganske lang, men når jeg sprer ting utover, da blir det fullt.
Så er det bare å starte med pølsene inn i stekeovnen 

Her står det på rekke og rad. Potetgull, 2 glass og et fat til de baconkledde småpølsene. Ildfast fat med folie og kjøtt klar til steking, stekebrett med baconkledde småpølser, ei panne med grønnsaker som stekes og lengst borte i en blå kjele, der koker poteter og sellerirot som skal bli til potetstappe. 
Greit å forberede seg og å være klar.
God fredagskveld. 
Flere godsaker til fredagen finner du her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?