LINSEGRYTE MED KOKOSMELK, KORIANDER OG INGEFÆR

UTROLIG METTENDE, UTROLIG GODT OG HELT NYTT FOR MEG

Med en beroligende effekt på appetitt, fordøyelse og de generelle interesse for mat etter mange store kjøtt og fiskemåltider.
Mengden gjester rundt bordet hadde også minket til bare 6 stk, så hele stemningen var blitt litt dempet. Maten derimot var ikke dempet , den hadde en smaks sting i bakgrunnen som bare var deilig og ikke sterkt slik at "fletta" løsnet.
I den sorte gryte
Oppskrift
6-7 sjalottløk
2-3 ss smaksfri olje(raps el. solsikke)
2 hvitløksfedd
2 ss revet fersk ingefær
1/2 rød chili
1 boks grovhakkede tomater
1 boks kokosmelk (400 ml)
2 dl røde linser
1 boks kidney beans
1 boka kikerter
2 ts currypast
1 lime
1 bunt koriander
Salt/pepper
pitabrød, foccatia el. rundstykker

Finhakket løk surres i oljen til den blir blank, med hvitløk, ingefær, chili og currypaste. Bruk gjerne en gryte som er tykkbunnet. Hell både tomater og kokosmelk oppi og la dette surre litt før du har i linsene. Så hadde jeg i presset saft fra limen i. 
Koketid avhenger av linsene du bruker. Jeg kjøpte bare bokser med ferdig kokte linser i kraft. Krafta silte jeg fra og hadde linser oppi gryta så mye som jeg syntes var nødvendig( alt jeg hadde)for å få riktig tykkelse.
Korianderen ble finhakket, halvparten i gryta og andre halvparten i ei skål på bordet slik at alle kunne ha i det de ville.
Smak til med salt og hvit pepper
Dette var veldig godt, jeg kommer nok til å bruke denne oppskrifta flere ganger.
Linseoppskrifter kommer her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?