KRISTINE STORLI HENRIKSEN

"I SKYGGEN AV STORE TRÆR"

Lesverdig
Ei bok om to sjenerte mennesker som møtes og skilles og møtes og skilles osv.. De har vansker med å tro på, og å forholde seg til hverandre.
Ei hjertevarm fortelling om den vakre og begavede Karl Henrik som lever i en vanskelig virkelighet, med en dødssyk mor og den alminnelige Regine og hennes krevende familie.
Ei fortelling som sjarmerer og rører, der de fleste personene er gjenkjennelige og replikkene gode.
Det er deler av denne boka jeg tror helt på, men andre deler stiller jeg med litt undrene til.
På en måte minner den meg om ”Gutten i graven ved siden”, mest fordi her er to sjenerte mennesker som ikke stiller store krav og ikke har høye ambisjoner. De kjemper seg fram til et samspill.
Som et bakteppe dukker fragmenter av Karl Henriks barndom og hans mors liv opp. Helheten i alt dette blir klart for oss etter hvert, også for en vanskelig barndom Karl Henrik har hatt.


Når jeg avslutter boka er jeg ikke sikker på om forfatteren helt skjønner hvor ødelagt mennesker blir av ”ødelagte” foreldre, eller om jeg er mer skeptisk og mistroisk enn nødvendig. 
Boka var vel vært å lese og jeg synes forfatteren har gjort en god jobb med på veksle mellom nåtid og fortid hos både han og henne. Jeg var hele tida nysgjerrig etter hvordan det skulle gå og mistet ikke tråden et øyeblikk.
Klikk her for flere av mine private bokomtaler

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?