BOKOMTALE FORFATTER LOUISE PENNY

KALD SOM DØDEN


Smak og behag kan vanskelig diskuteres. Hun som anbefalte denne forfatteren til meg, var henrykt og betatt. 
En canadisk forfatter som har skrevet en serie med feelgood krimbøker. 
Det er helt klart på sin plass å spørre om de to begrepene kan presses inn i ei fortelling. 
Denne forfatteren har gjort det. Om det er gjort med hell er jeg litt usikker på.

Handlingen er lagt til en liten oppdiktet, svært sjarmerende landsby i Canada. Her råder det den totale idyllen. Alt er vakkert, alt er harmonisk og litt mystisk. 
Vi møter et kunstnerektepar, fantastisk begavet, et homseektepar som driver en ualminnelig tiltalende og romantisk kafe og antikkbutikk. En farget psykolog, frodig og farverik og ei sur og utiltalende dame som skriver dyp og innsiktsfull poesi.
Politimannen som skal oppklare forbrytelsen er lun og trygg, med en intuitiv forståelse av..ditt og datt.

De som ikke har hovedroller i persongalleriet, er beskrevet som fordomsfulle, uvitende og litt gale. 
Uansett sjarme og idyll, denne boka klarer ikke å sjarmere meg. Overfladiske, og sjablongmessige beskrivelser av personene og deres handlinger. Klarer ikke å si noe om dialogen, kanskje snakker Canadiere slik.
Jeg kan best sammenligne denne med bøker av svenske Camilla Läckerbeck. 
Hvis du liker henne vil du sikkert like Louise Penny. 
Klikk her for flere bokomtaler.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?