MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?

TJA JEG HAR I IALLEFALL SMAKT OG SETT FLERE LEFSETYPER ENN JEG KAN HUSKE

De jeg kan forholde meg enkelt til, er nok dem jeg kan bake selv. Da blir det jo ganske begrenset. Det vil egentlig si at den jeg skriver om i dag er den siste av dem jeg kan lage og har erfaring med.
Den lefsa som er enkel å lage, som skal ha fyll og som ofte blir servert på et kaffebord til selskapeligheter. 



De lukter og smaker deilig og nå er det klar til smaksprøven
Mørlefse er ei tykklefse som stekes i ovn og er derfor et godt alternativ når man som ikke har takke. Selv synes jeg mørlefse er veldig godt, myk og behagelig på konsistens.
Oppskriften er til 6 emner på ca. 20 cm i diameter, eller eventuelt 4 om man ønsker større lefser. Ønsker du lage en større porsjon som du legger i fryseren er det bare å doble oppskriften til du har riktig.
Oppskrift
2 dl rømme
2 dl kulturmelk
0,5 dl sukker
0,5 dl sirup
2 ts hornsalt
ca. 500 gr hvetemel
Fremgangsmåte: Visp rømme, kulturmelk, sukker og sirup sammen. Ha deretter i litt av hvetemelet og hornsalt. Rør forsiktig inn, og ha i mel til du har fått en deig som er løs. Den skal ikke være så løs at den flyter sammen, men den skal være slik at den er klissete å ta på. Som regel trenger man ikke bruke alt hvetemelet.
La deigen hvile kaldt i en time.
Ta deigen ut på melet underlag og lag emner. Kjevle ut emnet til lefsen en tykkelse på ca. 4-5 mm, bruk en bunn av springform som mal. Da får du en passe jevn og fin størrelse. Legg lefsen på smurt eller bakepapirkledt stekebrett og prikk den med en gaffel.
Lefsene stekes i forvarmet ovn på 200 grader i ca. 5 minutter (eller til lefsene har fått en gylden farge).

Når lefsene er avkjølt kan de smøres med godt smør og sukker, eller du kan lage en blanding av like deler sukker og smør og tilsette kanel etter smak. Smør et godt lag over hele lefsen og skjær over på midten. Legg de to halvdelen med den smurte siden mot hverandre. Skjær lefsen i trekanter før servering.
Mørlefser kan fryses. 
Skal jeg fortelle noe om hvor populær denne er, hos barn og voksne? Eller kanskje jeg holder det for meg selv slik at det forblir en hemmelighet for de innvidde?

Kommentarer

  1. Denne skal jeg prøve i dag. Mammas oppskrift faktisk. Fra Nordland ♡

    SvarSlett
  2. min mor sin oppskrift, h melk i stede for rømme.

    SvarSlett
  3. hørest mer ut som Nordlands kaker eller lefser

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?