MENS JEG SNAKKER OM LEFSER

SÅ KOM JEG PÅ DE TYKKE HVERDAGSLEFSENE FRA MIN BARNDOM

De er laget av brøddeig og var i mitt barndomshjem et biprodukt av den hverdagslige brødbakingen som foregikk 2-3 ganger i uka. 
Det nordnorske navnet var klappkaker, sikkert en eldgammel overlevering fra tidligere tider der deigen ble klappet flat og stekt på ei takke i ei grue.

Hva er det jeg snakker om? Jo, små runde lefser kjevlet ut av  en grov brøddeig.
Slik så de ut på kjøkkenbenken min her forleden

De skal heve litt etter utkjevling, da får man best resultat.



Mitt lille forsøk
Oppskrift
3 dl ekstra lett melk
ca 20 gr fersk gjær
0,5 ts salt
50-60 gr smør 
omtrent like deler hvetemel og grov sammalt hvete

Løs gjæra opp i bollen, med 0,5 dl kald melk. Smelt smøret i en kjele, ha i melken og varm forsiktig opp til 35-36 C. Hell dette over melk/gjærblandingen i bollen. Melet har jeg ikke mål på, det må bli nok til at deigen er passe til å bearbeide. Jeg starter med grovt mel først og så har jeg i salt for ikke å ødelegge gjæra. Deretter har jeg i mel til utseendet og konsistens er slik jeg liker det. 
La deigen heve til den er dobbel, ca 1-11/2 t. 
Lag små emner og kjevle tynt ut, la så heve igjen ca 15-20 min. 
Stek i en nonstick stekepanne, stekepanne med 1 ss solsikkeolje eller om du er heldig å ha takke. Middels varme, må passes og vendes.
Disse er best varme, men kan lett fryses og spises senere kald. 

Vi serverer dem til en kopp te med ost, syltetøy, honning eller hva du helst liker.

Tips: Det går helt fint å ha i kulturmelk eller andre rester av melk.
I stedet for smør har jeg prøvd margarin eller olje. Det går greit, men med olje blir de saktere brun under steking.
Se andre lefser ved å klikke her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?