POTETLEFSE PÅ DEN GAMMELDAGS MÅTEN

ELLER KANSKJE JEG SKAL SI PÅ NORD-NORSK MÅTE?

Så er jeg igang igjen med å utforske gamle, tradisjonsrike oppskrifter og smaker. Kanskje det og er en på minnelse til andre bestemødre som hadde dette som en del av hverdagen engang i tiden, men har glemt det litt bort.

Føler på mange måter at jeg har vokst opp i et potetland eller åker. Det er noe kjært og hjemlig over den knollen.
Den dagen jeg kjøpte en pose poteter på butikken og det sto dyrket i Saudi Arabia... da ble jeg skikkelig oppskaket. Tanken på at vi flysender poteter fra andre enden av verden, slik at vi skal ha nok. Veldig merkelig. Vi kunne vel i det minste dyrket poteter slik at vi har nok til oss selv. Tenkte jeg da.

For meg er det morsomt å finne ut om det som var smakfullt og godt i gamle dager, står seg i vår tid og.

Denne gangen er det altså potetlefse. I min barndom var det en nytelse og lekkerbisken. Hvordan  vil den passe inn nå? Det er det jeg vil finne ut.


Det er noe trygt over poteten

De skal være tynne og lekre
Jeg har erfart at potetlefse er ikke det samme over hele landet, den lages ikke likt og den brukes ikke på akkurat samme måte.

Den oppskrifta jeg har valgt å bruke lærte jeg av min mor, så den er så klart skikkelig god.

OPPSKRIFT PÅ POTETLEFSE
400 gr kokte, kalde poteter, de skal kokes med skall og skrelles etterpå
1 ts salt
1 dl hvetemel
2 ss helmelk

Potetene males med salt, bruk kvern, potetmoser el håndkraft. Kna inn halvparten av hvetemelet, ha forsiktig inn litt melk og elte mer hvetemel inn. 
Det er ting du må vite når du skal lage disse. Rører og knar du mye etter at saltet er hatt i, blir den fort for seig, men for å henge sammen må det saltes tidlig. Det er sånn med hvetemel og, jo mer du røret jo seigere blir deigen. Gluten vet du.
Konklusjon: Deigen må bare arbeides høyst nødvendig. Lag pølse og kutt i emner. Kjevl til tynne lefser og stek i stekepanna. 
Her må du prøve deg fram med varmen og tiden. Det går fort, så pass på.
Server dem varm til kaffen, med smør og sukker, brunost el gomme. Eller ta med barnebarna og la dem lage sine egne lefser til varme el. stekte pølser. 
På tapasfatet og som fingermat har den absolutt fått sin renessanse. Her er det bare fantasien som setter grenser.
Klikk her
Med røkt eller gravet laks/Ørret, krydder og smøreost.
Festmat.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?