BOKANMELDELSE AV HOME, BILL BRYSON


SOMMERENS NYE BEKJENTSKAP
En bunke 


Bill Bryson er den nye forfatteren for meg i sommer. En amerikaner som skriver reiseskildringer fra hele verden. Det høres ikke særlig spennende ut, men det er det.

Fra å være en leser som stort sett beveger seg i kriminalitetens verden, så er det å lese hans bøker som å bevege seg inn i en ny verden for meg.

Den førsteboken jeg leste, var om en reise i hans eget hjem, "Home". 
Mannen bruker huset som utgangspunkt for en reise i historien og alle dens fasetter. 
Hjemmet ligger i England, altså er det engelsk historie som blir rammeverket. Men han nekter seg ingenting når det gjelder sidesprang, assosiasjoner og lange utlegninger som bringer oss både til Amerika, Sør-amerika og resten av verden.
Hvis du tenker at dette er kjedelig, så er det min feil, for Bill Bryson er alt annet enn det. 
Det er svært lenge siden jeg her ledd så godt og så ofte som av denne boka. 
Det er og lenge siden jeg underveis i lesingen har måttet stoppe og tenke over de opplysningene jeg fikk, mens jeg nikket og tenkte "Ja, det har du rett i", eller "Å ja, er det derfor"...
Det var som sagt som å bevege meg inn i en stor, annerledes og spennende verden.
Når jeg oppdager en forfatter kan jeg bli helt fengslet. Bok etter bok av den samme forfatter hentes hjem og havner på nattbordet mitt.
Nå er jeg igang med "Verken her eller der. Fra Hammerfest til Istanbul"
Denne starter litt tregt, i Hammerfest, der han venter på nordlyset i dagsvis.
Merkelig nok klarer han å gjøre dette eksotisk og morsomt.

Neste som venter er "Down under" Den har jeg faktisk fått anbefalt av en annen begeistret leser.
Tilfeldigvis, uten å ha fått forhåndsomtale eller tips fra venner eller bekjente, på impuls fra hylla på biblioteket så jeg grep boka. Det var en lykkelig innskytelse.
Klikk her for flere av mine omtaler

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?