LINSESALAT ER VELDIG GODT

DEN PASSER OGSÅ TIL KALKUN, KAN DU TRO DET?

Det er iallefall sant.
Linsesalat er jo i grunnen noe som vi tradisjonelle nordmenn ikke har så veldig godt kjennskap til. Første gang jeg smakte en salat av linser var på en lunsjrestaurant i Marseilles. Da jeg kom hjem prøvde jeg å gjenskape denne, uten særlig hell.
Det var derfor ekstra heldig å finne ei oppskrift i noe så hverdagslig som Dagbladets mattips på deres siste side. 
God mat

Slik er den

OPPSKRIFT
500 gr puylinser
2 stk granatepler
1 bunt vårløk
3 dl spinat
1 bunt basilikum

kok linsene i lettsaltetet vann vann til de er møre, men de skal ha litt tyggemotstand.
Imens renser du granateplene og legger kjernene i skål. Riv spinat og basilikum. grovt.

DRESSING
2 ts dijonsennep
1 ss honning
3 ss rødvinseddik
1 båt hvitløk
1 ts salt
1/2 ts pepper
1 dl olivenolje
200 gr fetaost
Visp sammensennep,honningeddik, hvitløk, salt/pepperog spe med oljen.
Hell vannet av linsene, skyll dem raskt i kaldt vann og la dem renne godt av seg.
Bland linser, med resten av ingridiensene og dressingen. Dryss over biter av fetaost og server. 

Jeg startet med å snakke om denne salaten som tilbehør til kalkun. Det er jo ikke hele sannheten. En slik salat som dette er jo kanskje best ved siden av kyllingfilet, fisk og lam.
At den også gjør seg veldig godt helt på egen hånd er bare et pluss. 
Du vet, sverger man til kjøttfri mat er det nødvendig å spise linser, de er proteinrik og vi ternger proteiner. 

Vi som begynner å trekke på åra får ofte litt lite proteiner i kostholdet sier forskningen. Hvorfor det? Vet ikke helt, men vi tygger kanskje ikke så godt kjøtt og fisk lengere, vi fordøyer ikke så bra eller vi har bare mister lysten på kjøtt el. fisk etter en kjøttrik desembermåned. 
Da er linsene der og smaker godt, er billige og sunne. Dette er en treenighet som er verdt å merke seg. 

Bevare meg vel.... nå hørtes jeg ut som en reklame.

Nydelige smaker
Her kommer en variasjon, epler og kapers, vi likte denne og.

Klikk her for mer
For flere oppskrifter på forskjellige dressinger klikk her
For linseoppskrifter klikk her


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?