FYLL TIL KALKUNEN

DU HAR  KANSKJE BEGYNT Å TENKE PÅ KALKUN OMKRING DISSE TIDER

Du merket deg at jeg sa til, ikke i kalkunen. Det er nemlig mange år siden jeg leste et intervju med en amerikaner i Norge, hun sa at i hennes familie laget de spiselig fyll i form ved siden av kalkunen. Fyllet i selve kalkunen besto av epler, appelsiner, sitroner svisker og aprikoser, som de kastet etter steking. De brukte en eller flere av disse fruktene i kombinasjon. Fordelen med dette var at frukten ga en god smak på kalkunen og fyll i form faktisk var delikat og spiselig. Det er nemlig ikke alltid det fyllet som du graver ut av kalkunen.
Nå skal den inn i stekeovnen for siste finish
Dette må smakes og smakes mens du lager. Til kalkun smaker syrlig/søtt veldig godt. Bare et tips sånn rett før nyttår.

Oppskrift
1 stor loff
3 schalottløk
1 selleristang
1-2 epler 
1 appelsin
1 dl rosiner el
 aprikoser
2 ss finhakket stekt bacon(kan utelates)
1 dl appelsinjuice
1 dl finhakket nøtter(kan utelates)
Salt/pepper

Skjær skorpene av loffen og riv/skjær den i små biter. Finhakk løk, rasp selleri og epler. Bland dette og ha i nøtter, rosiner og bacon. Riv skallet av appelsinen, finhakk fruktkjøttet, men pass på at det hvite ikke blir med. Saften som kommer fra appelsinen skal i, tilsett så appelsinjuice litt etter litt, pass på at det ikke blir for mye saft. Noen ganger har jeg brunet løk og loff litt i panna før resten kom i. Det går inn under rubrikken valgfritt.
Legg alt i en ildfast form, stek på 160-180°C ca 15-20 min. Dette skal ikke bli veldig brunt, bare slik at epler og selleri er myke. Steketiden er jeg veldig usikker på, best at du følger med selv.

Dette har blitt populært til nyttårskalkunen hos oss. Det har ofte vært et problem å få laget nok. Sammen med søtpotetmos og brokkolisalat, så løfter det kalkunen til nye høyder, uten at jeg er mer overarbeid. Tvert imot, nå har jeg fasiten og mye kan lages i timene før på dagen, før pynten er på og gjestene kommer.
klikk her for saus
Klikk her for brokkolisalat

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?