REKESALAT

JA, DU HØRTE RIKTIG. DEN STORE EKSOTISKE VINNEREN FRA DE GLITRENDE/ROSA/LILLA-80 ÅRA

På den tida fikk vi den servert i et glass med stett og en liten skive toast. Rosa farget av ketchup i majonesen, eller Thousand island dressing. Stort mer elegant og flott kunne det ikke gjøres, trodde vi da. Nå heter det "en klassiker".
Verden endrer seg jo og nye tanker og nye smaker dukker opp.

Når min kjære ektemann kommer hjem etter noen dagers reise, så er faktisk rekesalat en av de rettene jeg kommer til å lokke ham med.
Det er en del av det som var godt på 80-tallet som fremdeles er like smakfullt.

Legg merke til at der er en del endringer fra den gang da.
Salaten blir ikke servert i høye glass. Dressingen inneholder ikke et snev av ketchup.
Til aperitiffen denne helga lager jeg rekesalat i sprø Sikori skjell og sushi.
Sushien er ærlig og redelig kjøpt, men jeg har blandet dressingen til rekene.


Allergi gjør at reker er en sjelden gjest hos oss. Synd, fordi det er veldig godt
Oppskrift

500 g reker med skall
4 ss creme fraiche lett
170 g majones 
Frisk dill
1/4 rødløk
0,5-1 stk chili
1 stk sitron
1 stk avocado
Sikori

  1. Skrell reker.
  2. Visp sammen creme fraiche og majones.
  3. Tilsett en neve hakket dill, litt finhakket rødløk og ca. 1/2 finhakket chili.
  4. Skvis over saften av 1/2 sitron og bland alt godt sammen.
  5. Bland forsiktig inn rekene.
  6. Skjær avokado i skiver, skvis over saften av 1/2 sitron.
  7. Legg på salaten på frisk salatblader
  8. Dryss over litt frisk dill.
Så viste det seg at den avokadoen jeg fant i butikken var så hard som en vanlig kålrabi, dermed falt den ut hos meg.
Salaten fylte jeg i Sikoriskjell, det var riktig vellykket.
Vi er klar en for en god helgestart
Dette er også flott til å ha på et stykke godt ferskt brød.
Nydelig!
Klikk her for flere dressinger.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?