HAGEN I AUGUST

I ÅR ER DEN IKKE SÅ VERST, TEMPRATURENE HAR VÆRT BRA, DET HAR REGNET I MASSEVIS.
Det er egentlig bare vi mennesker som er litt misfornøyd. Det vanlige hagelivet vårt har ikke tatt av. Det har været noen frokoster under epletreet, det har vært noen kaffekopper, vinglass under syrinen. Det er også alt. Bortsett fra han som har tatt med seg en jakke, ei kulepenn, et par briller og en sudoko.

Middagskroken vår har stort sett fått være i fred. I så stor grad at det har ikke vært servert en eneste middag der i sommer. For meg er det litt nedtur. I helga var jeg på et kurs hvor jeg bl. annet lærte å prøve å unngå å bruke ordet "men", fordi det kan gi en negativ klang. Javel, i tråd med den lærdommen så sier jeg ikke "men", jeg sier: plantene i hagen vår har hatt et helt annet lykke-nivå enn menneskene her. De blomstrer, er grønnere, friskere og flottere enn de blir andre, hetere somre.


Storhjelm på folkemunne kalt Duehus
I min barndom fantes disse i alle hager i Nordland. Derfor har jeg  sterke følelser for denne planten


Floks
Denne planten fins med mange farger på blomstene. Her har jeg bare rosa og hvit. Denne hvite lyser opp i en av de mørke krokene av hagen.


Fuksia
Dette er egentlig min favorittblomst, det ville være løgn å si at det er den jeg lykkes best med.
Tvert imot, den har jeg slitt med å få til gjennom mange sesonger.
Ny vår og jeg prøver igjen. Årets utgave har store, hengende, lilla blomster. Den er helt praktfull, og for engangs skyld ser det ut til at den trives.
Jeg har gjort noen endringer, skyggefull vokseplass, masse gjødsel og kanskje denne fuktige, lumre sommeren har gjort sitt?
Masse gjødsel har gjort underverker på alle mine planter i år. Ei vennlig hage venninne kom med et par kanner med avrenning fra en kompost binge. Utrolig virkningsfullt, ei annen venninnen tipset om å være raus med kugjødselkompost. Dette får du jo på alle Plantasjer, Hageland osv. Kanskje du er heldig å finne noe på salg utover høsten?
Julihagen, klikk her




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?