KJØTT I MØRKE

EN AV DE TRADISJONSRIKE MIDDAGSRETTENE. JEG TROR HVER LANDSDEL HAR SIN VARIANT KANSKJE TIL OG MED HVERT KJØKKEN

Det fins og utrolig mange forskjellige navn på denne middagsretten. I min nysgjerrighet og iver etter å variere menyen så kan det vel være at en og annen tradisjonsrik middagsrett har blitt bortglemt. De kommer nok litt sjeldnere på bordet enn smakspanelet skulle ønske.
En gryterett med oksekjøtt, brun saus og norske grønnsaker kan vel rette på det. 
Damen skjuler det meste

Oppskrift
500 gr høyrygg el bankekjøtt okse
2 gulrøtter
1 gul løk
1 skive sellerirot
1 dl buljong
mel
salt pepper

Kutt kjøttet, gulrøttene, sellerien og løken  i passe terninger. Brun grønnsakene først og ha dem over i en ildfast gryte med lokk. Vend kjøttbitene i mel og salt/pepper blanding. Kjøttet er lurt å brune til sist, det blir som kjent mye belegg av melet. Koker du panna ut etterpå og har det over i gryta, så får du med det lille ekstra smak av mel og krydder. 
Ha over buljongen og gi gryta et oppkok før den settes inn i stekeovnen.
150 C i ca 1,5 til 2 t.

Jeg foretrekker å koke gryteretter på denne måten fordi varmen er jevnt fordelt rundt hele gryta, du må ikke røre og passe på så ofte.
Den andre grunnen til at jeg bruker stekeovnen til dette, er at jeg ofte setter gryta inn på lav temperatur, 70- 100 C. Da kan jeg gå fra den i flere timer og så sette opp temperaturen ca 30 min før vi skal spise å få en veldig smakfull middagsgryte. Den serveres av og til med potetmos, av og til bare med brød.

Norske tradisjoner sier vel noe om at øl er passende til denne maten, men selv foretrekker jeg alltid vin.
Flere oppskrifter på bruk av oksekjøtt finner du her.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?