INNBAKT POTET, EN LENGE GLEMT GODBIT

DET ER SVÆRT SKJELDEN JEG MÅ LAGE MAT TIL BARE MEG SELV

Når den anledningen dukker opp, står jeg litt handlingslammet. Hva skal jeg spise, hvem skal jeg spise med og har jeg egentlig lyst på mat når jeg er alene?
Disse spørsmålene blir påtrengende i denne situasjonen. Jeg kan jo feige helt ut og invitere noen, bare for å få litt trøst.  Det blir litt patetisk kjenner jeg.
Nei, ta tyren ved hornene og lag mat til deg selv, jenta mi.



Legg til bildetekst

Må nok si at jeg beundrer dem som er enslige og har god orden på matstellet sitt. Det kan ikke være like lett alltid.
Den maten jeg valgte å lage for meg selv denne kvelden er poteten som alltid er der, som en gammel venn. Den stiller opp i mange sammenhenger og sier ikke nei til å bli med på litt av hvert. Det var den bakte poteten.

Oppskrift



200 g kjøttdeig eller karbonadedeig
1 ss margarin eller olje til steking
12 ts salt
12 ts pepper
4 stk store potet
1 boks hermetiske maiskorn
4 ss kesam original, 8 % (creme fraich)
12 ss tørket rosmarin
1 ss tørket basilikum





1. Bak potetene i ovnen på ca. 200 °C. Det tar omtrent en time, avhengig av størrelsen på potetene.
2. Stek kjøttdeigen på høy varme sammen med margarin/olje i en stekepanne. Krydre med salt og pepper.
3. Skjær et kryss i potetene når de er ferdige og åpne dem. Fyll dem med stekt kjøttdeig og mais.
4. Topp det hele med kesam eller creme fraich blandet med rosmarin og basilikum.
For ekstra snadder ha på ost og gratiner, og siden jeg er glad i snadder så gratinerte jeg.
Det passet godt med et glass rødvin til denne og. Er det noen sak.
Vi blir jo aldri lei poteter, vel? klikk her




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?