HAVREKJEKS

ASSOSIASJONENE BLIR FORT MANGE OG VARIERTE
når disse kjeksene nevnes.
For meg må jeg si de er ikke alle like gode. Har derfor jaktet litt på forskjellige oppskrifter, prøvd og feilet.
Rett fra ovnen
Endelig fant jeg noen som lever opp til alle mine Krav: Smakfulle, litt saftige, litt sprø, lett å lage og fine til lagring. 
OPPSKRIFT
150 gr romtemperert smør blandes godt i kjøkkenmaskin med 150 gr brunt sukker. Ha i 1 ss sirup, 1 eggeplomme, 1ts natron, 1/2 ts bakepulver, 1 ts vanilje, 1 1/2 malt ingefær,1 1/2 ts kardemomme, 2 ss pressset appelsinsaft(gjerne mer), bland godt. Tilsett så 200 gr havregryn(store el. små), tilslutt 150 gr hvetemel, litt etter litt. Husk at om deigen er litt klissete så blir kjeksene mere saftige, jo mere mel, i jo tørrere kaker.

Er pølsa litt for tykk?
Rull deigen til en pølse 3-4 cm tykk, sett kaldt ca 30 min. Skjær i 1 cm tykke skiver. Trykk skivene flatere og jevnere idet du setter dem på plata.
Stek på 200 C i 10-12 min.


Dette smakte veldig godt, kommer kanskje ikke til å vare så lenge i kakeboksen?


Med kaffe eller te..lykke

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?