DEN TRADISJONSRIKE TROPISK AROMA


Blir vi noen sinne ferdige med emnet sjokoladekake?

Slik ble den laget i Bø i 50-åra.
Oppskrifta fikk jeg av ekssvigermor Vally for lenge siden; ca 1969-70.

120 gr romtemperert margarin (200g)
250 gr sukker
2 egg
300 g hv.mel (250 g)
4 ts bakepulver
1 kryddermål salt
2 dl melk
1 ts revet muskatnøtt
1 ts kanel
1 ss kakao
Rør smør og sukker mykt, ha i 1 egg av gangen. Bland alt det tørre
Ha det i vekselvis med melk.
Stekes ved 180- 200 c i ca 45 min i en springform, kjøles på rist, deles i tre
Så kommer vi til pynten


Jeg har med årene modifisert denne oppskrifta etter mine egne ønsker. Jeg bruker f. eks 200 gr marg og 250 gr hv. mel. Dette er fordi jeg mener kakebunnen blir saftigere da. Denne kaka kan godt lagres noen dager.

FYLL(smørkrem)
100-150 gr smør
250 dl melis
1ss vaniljesukker
3 ss kakao
½ dl kaffe

Rør smør, melis, og kakao til en lett luftig krem. Rør til slutt inn kaffen. Denne smørkremen fordeles mellom lagene og på toppen. Det kan være litt lite fyll, noen av oss liker mye smørkrem mellom lagene.
Variasjon: Tidligere var det vanlig å ha kakao bare i 1/3 av deigen,
så heller man 1/3 lys deig først i formen, så den brune delen og tilslutt den siste lyse delen. Dette blander seg på en spesiell måte. Pyntinga av kaka er likedan.
Man kan også steke 1 lys kake og 1 brun. Så kan man bygge lagvis.
Jeg har likt best å lage en enkel sjokoladekake for å satse på smaken heller enn utseende.
Underveis med tre lag



Oi, oi, nesten borte alt..

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?