VANNBAKKELSE MED OST, ELLER OSTEBOLLER

DET FOREGÅR EN EVIGE JAKT PÅ NOE PASSENDE Å SPISE NÅR JEG INVITERER TIL FREDAGSAPERITIF.

Du skjønner det at planlegginga er halve morroa.
Når sjefen på Maemo i Oslo sier at selv ikke den beste kokk kan lage noe godt av å spurte inn på en butikk etter endt arbeidstid, handle på impuls og håpe det beste. Det er jo klart. Litt planlegging må til, kanskje vi til og med kaster mindre mat og da. 

Jeg fikk øye på oppskriften på disse vannbakkelsene på en svensk nettside. De vekket min nysgjerrighet og som så ofte før, det er ikke lang fra ide' til utført jobb hos meg.
Disse var dessuten lette å lage. Noe som aldri er en ulempe i mitt kjøkken.
Så jeg lette fram min beste kjøkkenvenn, kjøkkenmaskinen Kenwood, noe få ingredienser og satte igang.
I den innerste, minst brukte stua
Her koser vi oss med litt å bite i, litt i glassene, litt musikk, gode samtaler og kanskje til og med ved et par skjeldne anledninger, poesi. Husk jeg sa skjeldne, men derfor klart minneverdig, sannheten er , bare en gang.
Det er dessverre slik at vi ikke har verdens beste musikkanlegg, innkjøpet av Cd-er har også minsket. Det er jo sånn at gjennom Spotify har man tilgang på hele verdens musikk.
Da er det bare det problemet som heter "valgets kval."
Rart i grunnen, da havner vi ofte på noe kjent, Diane Krall er en klar favoritt, Terje Nilsen likedan. Hun synger en melodisk jass, mens han er mer over i blues på nord norsk, på uforfalsket Bodødialekt... nydelig.

De er små og lekre
Da er vi tilbake til kjøkkenbenken og Kenwoodmaskinen, den som før i tiden het miksmaster, men jeg liker bedre ordet kjøkkenmaskin.

Oppskrift
50 gr smør
2 dl hvetemel
2 dl vann
1 ts salt 
3 egg
3 ss Jalapendo el. finhakket chili og chilipulver
3 dl revet vellagret ost(mine forslag Jarlsberg, Mangego eller lagret Edamer)


Smelt smøret og ha i vannet og saltet, kok opp. Flytt kjelen av varmen og rør inn hvetemelet litt etter litt. Rør kraftig til deigen samler seg i en klump. Det er nå du kan ta den over i en kjøkkenmaskin med eltekrok. La den kjøles noe og rør inn 3 egg, 1 av gangen. Husk eggene kan fort stivne hvis deigen er for varm. Du skal nå ha en litt løs deig, så har du i osten og krydderet.
Smak på deigen og tilpass etter smak.
Da osten var rørt inn ble deigen seig.

Enten har du deigen i sprøytepose el du setter den direkte på bakepapir og langpanne ved hjelp av et par skjeer. Jeg laget bollene små, og fikk ca 50 stk.
Det er jo ingenting i veien for å sprøyte små stenger for variasjonens skyld. Disse kan selvsagt også være endel av rettene på et Tapasbord.

De smakte best varme, de smakte altfor godt til å serveres sånn like før en middag. Vi fikk problemer med å visse måtehold. 

En annen tabbe jeg gjorde var å bruke en rest av parmesanost. Den var for salt, da skulle jeg ikke hatt i salt i vannet tidligere.
Man lærer så lenge osv..osv..
Jeg tror at jeg igjen har funnet meg en favoritt. Lurer du på hvor mange slike jeg har? Ja, ja, det gjør jeg og.
Klikk her for mer vannbakkelse og her for fingermat

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?