VANNBAKKELSER HAR JEG SNAKKET OM FØR

DET ER ALTSÅ IKKE NOE NYTT, MEN I GÅR HADDE JEG EN LANG TERAPITIME PÅ KJØKKENET.

Hvordan henger dette sammen? Jo, det skal fortelle deg.  

Terapi, fordi det kreative modus jeg går inn i når jeg lager et innviklet måltid er å sammenligne med annet terapi. Jeg kommer lett i flytmodus i sånne situasjoner. Når planene er lagt, jobben er gjort, så trenger jeg ikke engang å smake på maten for å være fornøyd, det gir en liten lykkefølelse å ha fått til en vanskelig oppgave. 
Hvorfor er jeg så personlig i dag? 
Du vet det er mange som spør, og kanskje de lurer på om jeg er litt gal. Spørsmålene er: "At du gidder", " Hvorfor driver du på med dette" osv, osv... Vel der var svaret. En kreativ hobby.
Så var det vannbakkelser.
Hultert i bultert
De var et gjensyn og det gjensynet gav meg ideer til videre utforskning av mulighetene det gav. 
Denne gangen ville jeg ha noe litt stilig og veldig godt til fredags-apèrirtifen vår.
Jeg ville fylle disse små bollene med noe annet enn noe søtt til kake/dessert.
Altså så brettet mitt slik ut da alt var ferdig:
Litt å bite i, ikke sant?

Hva har jeg laget da? 
Vannbakkelsen er jo åpenbart og oppskriften finnes alt i arkivet. 

Oppskrift på måter å fylle vannbakkelse
Lett-rømme 
blåmuggost
Finhakket rødløk
Et dryss kajennepepper 
Bland til krem og fyll i.

Creme fraich
gressløk
sort kaviar
finhakket shalottløk
Det samme, bland og fyll i

Noen delte jeg i to,  
checvre på, 
Inn i stekeovnen på 200 C i ca 5-8 min,  
valnøtt og honning på på til slutt.

Noen halve vannbakkelser ristet jeg, 
La en klatt villsvinpate på(innkjøpt i Frankrike)
pyntet med
karamellisert løk
1 bit hvitvingele(hjemmelaget)

Serranoskinke med en melonbit inni.

I noen små crustader(små skåler kjøpt på meny)
ble det lagt blåmuggost med litt fikensyltetøy

Jeg lot og noen boller være tomme og satte ei skål med kaviarsausen på brettet, den ble litt flytende og kan gjøre bollene våte.  

Jeg hadde det morsomt mens det stod på. Smakspanelet ble veldig fornøyd, men det tok litt tid før vi fikk lyst på middag.
Klikk her for flere forretter, her for mer vannbakkelse

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?