KAN APPELSINKOKTE FENIKKELSKIVER VÆRE NOE?

BYTT GJERNE UT FENIKKELEN MED ENDIVIE

Da har du et tilbehør til en litt finere middag som kan overraske familie og venner. 
Kanskje jeg heller skal si det er et tilbehør som løfter en middag over kanten til å bli noe du husker og ikke bare spiste med likegyldig mine, mens tankene svever over på andre oppgaver.


Her er den, sprø, frisk og med en lett anissmak. Den passer veldig fint til fisk, kylling, men denne gangen hadde jeg litt kalvekjøtt. Det smaker ikke så mye så derfor prøvde jeg meg med litt tilbehør som smakte.

Oppskrift
1 appelsin, saften av
1 fenikkel
Margarin til steking


Press saften av appelsinen, del fenikkelen i skiver på langs, som på bildet. Smelt margarin i panna, la det bli nøttebrunt før du legger skivene i. Stek den pent gyllen, Tilsett sukker, varm til dette smelter og vend skivene i blandingen, hell over appelsinjuicen og kok videre på veldig svak varme. Etter ca 8-10 min er fenikkelen gjennomkokt og appelsinsaften blitt til sirup.
Du kan og bruke endivie, et lite salathode du finner i butikken. Den trenges bare å deles i to, men behandles ellers på samme måte.
Ja, det glemte jeg nesten, en portvinssaus som smakte fantastisk hadde vi og.
Litt mindre sprø, litt mer smak

Klikk her for flere fenikkeloppskrifter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?