EN FRISK OG ANNERLEDES SALAT

DEN SALATEN SOM FIKK SMAKSPANELET TIL Å KOMME I VÅRSTEMNING

Det blir aldri nok oppskrifter på salater hvis du spør meg. Det blir heller ikke nok variasjoner. Som ei godt voksen dame kan jeg uten vanskeligheter huske tider der salat var veldig fremmet og eksotisk. Kan du huske at salat betydde de slappe grønne bladene som lå på siden av tallerkenen med kjøttkaker, brun saus og potet?
Det er ikke akkurat en slik salat jeg snakker om her.
Som så mange ganger før så fant jeg ideen på nettet og så utviklet jeg den etter egen smak.


Grønt er det iallefall
Som du ser her er det bare grønt. Ok, appelsinen lyser jo litt i det fjerne. 
Har en eller annen forelskelse i appelsin, prøver å lure den inn i så mange matretter jeg kan.
Lurer du på hva denne salaten ble servert til? Denne gangen var det kalvekjøtt med portvinssaus.


Legg merke til salatbestikket
Før jeg sier noe om oppskrift, innhold og fremgangsmåte, så må du bare sjekke ut det salatbestikket.
Til mitt kjøkken kom det som presang fra ei vennine som har vært på fotosafari i Tanzania, nasjonalparken Serengeti. Stilig og eksotisk, men det kan være vanskelig å følge opp det villdyrmotivet rundt bordet ellers. Pytt, pytt, de gjør seg uansett.

Så var det oppskrift. 
For 4 personer

1 appelsin
1/2 agurk
2 dl frosne erter
4 vårløk
Pinjekjerner
Frisk koriander
1 avocado(kan utelates)

Dressing
olje 
sennep
hvitvinseddik, lime eller sitron.

Så er det bare å kutte og blande, finn en bolle og dander. Det kan være artig å bruke boller som du ikke tenkte på som salatbolle. 
Den jeg har brukt her er en av svigermor sine gamle dessertboller. 
Synes den gjorde seg fint sammen med giraffene.
klikk her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?