VANNBAKKELS, DER HAR DU ET EKKO FRA FORTIDEN

KAN FAKTISK HUSKE FØRSTE GANGEN JEG SÅ OG SMAKTE DEM

I en barnebursdag hvor mødrene var tilstede, og dette var nok for å imponere mødrene. 
Vannbakkels formet som svaner plassert på et blankt fat, det så ut som om de fløt rundt på vannet.  Det var det stiligste jeg hadde sett til da.
 Ikke særlig uventet,  jeg var ca 5 år. 
Det jeg også husker veldig godt er at dette fantastiske bakverket smakte skuffende lite. Smak og utseende sto ikke i stil. Det er kanskje derfor vannbakkelse aldri ble min favoritt. Jeg er glad i søte smaker.
Nå derimot, har jeg gjenoppdaget dette bakverket, mest gjennom inspirasjon fra forskjellige tv-program der det er et mye brukt bakverk, men der er det jo og andre saker enn små svaner.
For eksempel denne
Dette er imponerende.

Dette bildet er lastet ned fra nettet for å vise hva en fransk bryllupskake av vannbakkelse er. 
Små vannbakkels, fylt med vaniljekrem, dyppet i karamell og dekorert med sukkerspinn.
Jeg vil ikke drømme om å bevege meg til dette nivået.
Men jeg har tenkt at det hadde jo vært mulig å få til noe enklere. 
Lise Finckenhagen har masse gode oppskrifter, også på vannbakkels.
Nå er vi litt mer nede på kjøkkenbenken, for ikke å si jorda.
Oppskrift
30-40 små stk

2,5 dl vann
100 gr meierismør
150 gr hvetemel
4 egg

Mål opp alle ingrediensene nøye. Finn fram tresleiv og miksmaster.
Kok så opp vannet i en romslig kjele og la smøret smelte i det kokende vannet.
Hell i alt melet i en omgang mens du rører med tresleiva. Skru ned til middels varme og rør til deigen blir en stor klump.
Fortsett å rør over varmen i et par minutter, til deigen er "stekt " på alle sider.
Ha røren over i miksmasterbolle. Rør inn eggene 1 og 1 av gangen. Ikke tilsett et nytt egg før det forrige er blandet helt inn. 
Fyll i sprøytepose og lag valnøttstore vannbakkels på stekebrett med bakepapir.

20 minutter  på 200 C midt i ovnen. Avkjøl
Fyll med vaniljekrem, enten stikke hull og sprøyte inn, eller bare dele og legge mellom delene.
Jeg har sett disse servert med karamellsaus, sjokoladesaus, melisdryss eller melis glasur.
Du ser at kakene er ikke søte i seg selv, derfor kan du leke med søtt tilbehør i lange baner. Alt etter smak og behag.

Dette synes jeg var et artig gjensyn.
Klikk her for mer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?