EPLE OG LØKKOMPOTT

JADA, JEG VET JEG HAR HATT OPPSKRIFTER OM LØK-KOMPOTT PÅ BLOGGEN TILDLIGERE.

Men siden løk og epler er veldig sunt, veldig smakfullt, løk er billig og det er så lett å lage noe godt av løk. Derfor holder jeg på. 

Første gangen jeg laget denne kompotten var det som tilbehør til andebryst. Andebryst er jo ikke hverdagsmat, så jeg har prøvd det ut som tilbehør til svinekoteletter, kjøttkaker(uten brun saus) og lammekoteletter. Det smakte godt sammen med alle disse, men til svinekottelettene var det der denne kompotten gjorde seg best. 
Har også tenkt at dette er utmerket som ribbetilbehør. Det hender jo at man ønsker å ha ribbe utenom juleaften og tradisjonene med saus og surkål. Da anbefaler jeg å prøve dette.



Som du ser blir løken litt blass i farven, men hva gjør nå det? Dette smakte friskt og godt.


Oppskrift for 4 personer
1-2 ss smør
2 rødløk
2 grønne epler
1-2 ss sukker
1/2 dl eplejuice
salt/pepper

Fres løken i smøret et par minutter og tilsett eplebitene. La dette surre et par minutter og tilsett deretter sukker ogeplejuice. Så kan det stå å putre på lav varme i ca 5 minutter eller til eplene er passe mør. 
Smak til med salt og pepper.

Skikkelig artig med en ny måte å bruke noe så vanlig som løk og epler. Det skal ikke mer til for å gjøre en vanlig middag ny og spennende.
Kos deg.
Klikk her for mer tilbehør.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?