RED VELVET

DEN FANTASTISKE OG SPENNENDE KAKEN,  RØD FLØYEL

Det er ikke ofte, men det hender man oppdager noe man ikke har hørt om før i matveien. Det gjorde jeg for et års tid siden.
I et familiebryllup med et innslag fra Australia dukket den opp i sin fulle prakt, The Red Velvet cake.
En rød  kake med 3 el. 4 lag, fylt med en lekker ostekrem. Riktig en kaloribombe, en fløyelsaktig, saftig, smakfull kake og en fyldig, litt søt, mektig og litt syrlig ostekrem. Helt utenfor det vanlige.
Etter å ha søkt på Wicipedia, i forskjellige blogger og alt jeg ellers har kommet over av matspalter, så er det klart at denne kaken ikke er ukjent i det hele tatt. 
Tvert imot, den er en direkte kjendis i kakekretser. Visstnok Amerikansk opprinnelse, skulle vel skjønt det når jeg tenker på størrelsen og kaloriene.
Det fins kort sagt utrolig mange variasjoner, både når det gjelder kake og fyll.

Men min kjære lillesøster hadde allerede laget en slik kake, hun sendte meg en utprøvd oppskrift og den kommer her:

OPPSKRIFT
250 gr mel
1/2 ts salt
2 ss kakao
113 gr usaltet smør
300 gr sukker
2 store egg
1 ts vanilje
240 ml kefir
Ca 1ss wilton red pastefarge el mer
1 ts hvitvinseddik
1 ts natron
Dette er den lille prøvakaka som jeg laget først.
Denne kaka er som en diva, stor, strålende og man blir aldri helt ferdig med den. Enhver kakeelskers drøm.
Det er mer som skal skrives om den, men det får bli en annen dag.
Dette er ikke den riktige Red Velvet, dette er en prøve.

FREMGANGSMÅTE
Stekes på 175 C I 25-30 min.
Rør smøret hvitt, tilsett sukker, ha i et egg av gangen. rør godt inn og tilsett vaniljeessens.
Bland det tørre og ha dett i røren vekselsvis med kefirmelk. Natron og hvitvinseddik blandes først i egen skål(bruser) og røres raskt inn i deigen.
Kaken skal stekes i 2 stk 20 cm springform, står i forma ca 10 min før du flytter til rist og avkjøler. Pakkes så i plast og lagres i kjøleskap natta over.
FYLLET
200 gr Philadelfiaost
250 gr Mascarpone
1 ts vanilje
115 gr melis
2,5 dl kremfløte
Ostene blandes godt med mikser, ha i vaniljeessens og melis og hell i fløten, rør godt sammen til det tykner. Fløten skal ikke bli krem.

Denne kaken skal jeg lage engang vi er mange nok som spiser, slik at det ikke blir for mye på noen få, om du skjønner hvor jeg vil. Flere red velvet kommer her



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?