FOCCACIA TIL GODE SUPPER

DET FINS IKKE ET BEDRE FØLGE FOR SUPPER,STUINGER OG GRYTERETTER

Alle har vel laget en eller annen type brytebrød eller den Italienske brødtypen foccacia. Også jeg har prøvd flere utgaver og diverse oppskrifter.
Denne fant jeg på nettet og noen kalte den verdens beste foccacia. Det vet jeg ingenting om, men god var den og damene i leseklubben ga den sin godkjenning. Det tenker jeg er et vesentlig kvalitetsstempel.


Saftig og gyllen
Oppskrift på en stor foccacia deig:
1 kg hvetemel
1 pk tørrgjær
2 ss honning
1-2 ss sukker
1-2 ss salt
ca 9 dl lunkent vann
ca 1 dl fetaost
Sikt mel og gjær sammen 2 g. obs det er viktig for å gjøre brødet enda mer luftig.
Bland så i sukker, honning og salt og tilsett vannet. Rør alt sammen til en klissen deig. 
Hev deigen under plast 1 time, og for å holde på varmen, legg et glasshåndkle over tilslutt.

TOPPING
1-2 dl olivenolje(jeg brukte halvparten)

Forslag:
1 ts basilikum
1 ts timian
1 ts rosmarin
1 ts oregano
Alt er tørkede krydder
Soltørkede tomater.
oliven
Maldonsalt

Lag oljeblanding av det du vil ha.
Legg bakepapir i en langpanne, hell den ferdighevede deigen over i en langpanne.
La deigen heve seg i nye 15 min. 
Stikk så mange fingerhull i deigen du klarer, del og deigen opp i passe stykker før steking. Slik kan du faktisk lettere dele den etter steking.
Hell oljen over med dine krydder i, stikk i oliven og fetaost i.
Maldonsalt drysses over til slutt.



Sett inn i forvarmet stekovn på 180 C stek i ca 15 min. til den er brun og gyllen.
I varmluft kan det gå fortere.
La brødet hvile i ca 15 min. og brekk det opp før servering. 

Jeg halverte denne oppskriften, fremdeles var det mer enn nok til et selskap på fem. Siden den ikke er god verket frossen eller lagret trenger du ikke tenke framover med denne.
Dette bør spises ferskt.
Flere oppskrifter på brød, klikk her og foccacia her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?