OKSEHALESUPPE ELLER RAGU

IGJEN ER DET TID FOR ET NYTT  MØTE I DAMENES BOKKLUBB

Denne gangen skal vi samles i mine stuer.
Samtaler rundt hverandres leseropplevelser, informasjon om nye bøker, ukjente forfattere og ikke minst et måltid som samler oss. 
Vi er jo et internasjonalt gjeng. Denne kvelden blir vi to nordmenn, en skotte, en franskmann og en russer. Svært spennende, men vi lar storpolitikken fare og holder oss til litteraturens og fiksjonens verden.
Den boken jeg vil legge frem omtale av, er av en Brasiliansk forfatter Francisco Azevedo, "Tante Palmas ris". Skal og lage en skriftlig omtale av den.

Så var det maten. Det må helst ikke være for mye, vi skal jo ha tid å snakke sammen. 
Denne gangen har jeg planer om en suppe. Det fins mange gode supper, og jeg valgte meg en oksehalesuppe. Det kommer kanskje mest av at jeg liker så godt å finne på noe nytt.

Denne oppskriften er fra Andreas Viestad. Han har svært mange gode og ukompliserte oppskrifter i spalten sin i Dagbladet.


Oppskrift til 3 l
2 kilo oksehaler
1 purre
2 gulerøtter
1 persillerot el. en pastinakk
1/2 sellerirot
2 lauvbærblad
2 kanelstenger
Salt
Forvarm ovnen til 200-220 C og legg i først og fremst kjøttet, men er der plass, så ta med grønnsakene og. Smaken blir mye bedre.

Legg alt i ei gryte og hell over 3 l vann, uten salt. Dette skal småputre i 3-4 timer. Oksehalene skal være kokt slik at kjøttet faller fra bena .
Fra starten av er dette et tynt, løksmakende skvip. Etter 3 t er huset fylt med dype, varmende, spennende dufter og smak.
Nå kan du la suppa avkjøles helt,slik kan du få fjernet fettlaget. Gjerne over natta.
Har du ikke tid til dette , lar du den stå minst en halv time, da kan du skumme av fettet som har samlet seg på toppen.
Ta vare på kjøttet og sil fra grønnsakene. Legg kjøttbitene tilbake i krafta, smak til med salt. Du har nå den mest fantastiske suppe som tenkes kan.
jeg valgte å bruke både kjøtt og grønnsaker da jeg serverte den

Servert med Foccatia, og en appelsinsalat som dessert ble dette virkelig et toppmåltid.
Spennende samtaler fikk vi og.
Flere oppskrifter fins her


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?