RATATOUILLE

EN SLIK GRØNNSAKSBLANDING TRODDE JEG JEG HADDE OPPSKRIFT PÅ FRA FØR.
Men sannelig fant jeg en som overrasket med smak.

Enkelte av de grytene jeg lager, de har vært vanskelig å finne noe tilbehør til som passer i smak og konsistens.
Denne gangen tenkte jeg å prøve meg på den tradisjonelle franske Ratatouille.
Etter et raskt nett søk, fant jeg at det er nesten like mange oppskrifter som kjøkken.
Grunntonen i den jeg valgte ligner den fra Sør-Frankrike, Ratatouille fra Provence. Noe ble utelatt og noe tilført. Den skulle passe til ei kylling-gryte med estragon og creme fraish saus. 
For et farve-skue


Oppskriften for 4 personer ble som følger:
1 hel stor løk
1 stor gul paprika
1 stor rød paprika
1 hel squash
3-4 tomater
0,5 dl rapsolje

1 ts sukker
3 lauvbærblad
1 ts tørket timian
1 ts malt estragon
salt
Varm en god slump olje i ei panne med litt høye kanter eller ei gryte Finhakket løk, skjær paprikaen i strimler og ha i. la dette surre på svak varne ca 5 min.
Squash og tomater skjæres i terninger haes oppi sammen med krydder. Blandingen skal surre rolig under lokk i 15-20 min. Da har smakene etablert seg og grønnsakene se blitt saftige og fine.

Du ser vel av denne oppskriften at her er det fritt fram for egne innfall og smaksønsker.
I den opprinnelige var det både auberginer og hvitløk. Jeg hadde verken auberginer eller hvitløk, det hadde nok gitt en annen smak og  konsistens.
En annen oppskrift jeg så på, hadde tomatpuré og basilikum. 
Hvis du liker at smaker harmonerer, så må du tenke på hva du setter sammen. F.eks estragon og tomatpuré er ikke godt, mens timian og estragon var nydelig.
Se så! Da har jeg en ny, deilig oppskrift i porteføljen min. Høres litt stilig ut å si det sånn. 
klikk her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?