BLÅSKJELLSESONGEN ER OVER OSS

DET LAR VI OSS IKKE MERKE MED, BLÅSKJELL SPISER VI BARE OM SOMMEREN, BASTA.

Inspirert av at blåskjell er fantastiske om vinteren, kom jeg til å tenke på et blåskjell-måltid som ble servert hos en datter og en svigersønn i Bergen, for flere år siden. 
Jeg husker godt spesielle måltider jeg har deltatt i. En ting kan vi være trygg på, mat minnet mitt virker og selvsagt hadde jeg lagret oppskrift fra dette fantastiske måltidet i arkivene mine



Sjekk den størrelsen på innmaten, skulle tro de var fra nordland.



Oppskrift på blåskjell med chili, koriander og kokosmelk for 4 personer

 3 kg ferske, rensede blåskjell
1 stor finhakket løk
1bunt grovhakket koriand
4 fedd fersk, knust hvitløk
1 stk rød chili skåret i skiver
3 dl kremfløte
150 ml
Kokosmelk
250 ml tørr hvitvin
200 gr strimlede grønnsaker
Selleri gulerøtter og purreløk
1 stk. sitron delt i båter

  1. Fres løken til den er gyllenbrun, tilsett hvitvin og la det småkoke i ca 2 min.
  2. Tilsett fløte, kokosmelk og hvitløk, la det hele koke i ca to min. smak med salt og pepper.
  3. Tilsett blåskjellene og la dem koke i rundt i fem min. alt etter hvor store de er. Ha i chilien tilslutt og pynt med koriander.

Til og med hadde jeg notert meg hvilken vin som passet, fordi vin blir vanskelig til både fløte, kokosmelk og chili.
Forsøk J. Baumer Rheingau Riesling 2007(nr. 20315 i polets lister).


Både oppskrift og vinforslag fant vi i Dagbladet for mange år siden. 
Hvilken kokk som hadde tenkt ut oppskriften, vet jeg ikke, men det var et fantastisk samspill mellom mat og vin. Derfor husker jeg dette så godt.
Kanskje noen vil prøve seg med blåskjell i februar? 





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?