FERSK FISK

NOE SÅ ERKE-NORSK

Som nordlending må jeg si at ennå kjenner jeg på den syklusen dette innebærer. Skal jeg forklare? Altså, skreien dukker årvisst opp i mengder langs kysten vår. Fra Finnmark til Møre. I det området har jeg ikke bodd på maange år. Som sagt, allikevel føler jeg den års-rytmen ennå.
Skreien har en så særegen smak at ikke mye annen fisk kan måle seg med den. 
Nå kan jeg få tak i den i nærmeste kjøledisk. Denne gangen var de utsolgt for rogn og lever. Tenk det.
Derfor ble det kun fiskeskivene til vår middag.
Dette ble til overs



Servert med kokte skrelte poteter, kokte gulrøtter og brunet smør så ble ikke savnet etter lever og rogn så påtrengende.
Fra Google har jeg laste ned havets konge i full majestet.



Skuld' Torsken os feyle, hvad havde vi da,
Hvad skulle vi føre til Bergen herfra?
Da seyled' vist Jægterne tomme.

Fra Nordlands trompet av Petter Dass

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?