ITALIENSK MARENGS OG HVERDAGSLIG RENHOLD

DET ER EN NY IDE SOM JEG HAR HATT LYST Å PRØVE PÅ  EI STUND

Hvis jeg klarer å bruke februardager med dårlig vær til noe konstruktivt, for eksempel å rydde vaske i kjøl og frys, så kan det gi noe gode mat ideer.
Bare hør her.
Jeg fant nemlig noen plastbokser full av frossen eggehvite. 
Dem har jeg samlet i løpet av noen måneder etter at jeg lærte om den muligheten. De skal altså være like fine å bruke i matlaging for eksempel til marengs.
Da vasker jeg meg fram til en ny ubrukt tanke. Jeg har hørt om Italiensk marengs og nettet var fullt av gode oppskrifter. Det beste var at eggehvitene var målt i vekt. 

Oppskrift på italiensk marengs

Sukkerlake
3/4 dl vann
150 gr sukker

100 gr eggehviter
1 ts sitronsaft
50 gr sukker

Kok sukkerlake, og ta den av varmen når sukkerlaken holder en temperatur på 115-122°C. Pisk eggehviter, sitronsaft og 50 g sukker stivt. 
Hell den varme sukkerlaken forsiktig ned i marengsen mens du pisker på lav hastighet. 
Ikke hell nær vispen, for da kan sukkeret kastes rundt og lage klumper (disse kan du eventuelt fjerne ved å sile marengsen etterpå. 


Som en vakker snøskavl


(Til forskjell fra rå fransk marengs tåler italiensk marengs ganske røff behandling). 
Etter at du har blandet inn all sukkerlaken, fortsetter du å piske til marengsen er avkjølt. Den vil da ha en soft-is lignende konsistens. Bare tenk så lekkert på toppen av en sitronpai eller en annen dessert som ikke skal stekes mer.



Italiensk marengs kan spises "rå" siden den varme sukkerlaken vil koke eggehvitene og drepe eventuelle bakterier. Den holder seg også godt og kan utmerket oppbevares 7-8 timer i romtemperatur. Det beste med det jeg lærte denne formiddagen, var at marengsen også kan fryses. Jeg fant jo ganske mye frosne eggehviter.
Derfor, lag større mengder enn du skal bruke siden dette godt kan fryses. Flott å ty til når man skal lage for eks. sjokolademousse.

P.S.
Utrolig nok ble kjøl og frys vasket ferdig.




 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?