RISOTTO PÅ 2 FORSKJELLIGE MÅTER

KYLLING ER MED I BEGGE

Her har jeg stekt kyllinglår 180-200 C i ca 30 min med hvitløk og sitron.
De er lagt på en seng av "risotto". Har satt i hermetegn fordi dette er ikke slik ordentlig risotto lages. Dette er min versjon
Oppskrift til to:
kutt 1 gulerot og litt selleri i små terninger, og forvell dem i 6 dl vann(kok i 3-4 min). Ta av varmen og tilsett 3 dl vanlig jasminris, 1 buljongterning, ett dryss gurkemeie og hakket hvitløk etter smak.
Kok under lokk i 18 min, først på full varme til oppkok, så helt lav varme og gjerne gryta på kanten av plata resten av tida. Lokket må være tett og ikke løftes på underveis. Det er damptrykket inne i kjelen som er viktig.

Når koketiden er over kan du røre inn 1 dl tinte erter. De gir en god smak og tar seg flott ut, men er ikke nødvendig.
Dette kan serveres med kylling i mange varianter eller svinekjøtt( filet eller koteletter)


Servert som Paella







EKTE RISOTTO
200 g risottoris, 
1 ss olivenolje, 
2 stk sjalottløk, 
1 båt hvitløk, 
2 dl tørr hvitvin, 
ca. 5 dl hønsebuljong,  
50 g smør, 
50 g parmesan.
salt/pepper,

Finhakk løk og hvitløk. Fres det i litt olivenolje på middels varme, ca. 3 minutter til løken er blank.
Tilsett ris og salt/pepper. Stek videre i ca. 3 minutter, rør hele tiden. Blandingen skal ikke bli brun. 
Tilsett hvitvin. Når hvitvinen er fordampet tilsetter du litt og litt kokende buljong. Ca. en øse av gangen. Skru ned varmen slik at risen småkoker. Fortsett å tilsette buljong mens du rører hele tiden. La all væske trekke inn i riskornene før du tilsetter mer. Etter ca. 15-20 minutter er risen myk.
Ta kjelen av varmen, tilsett smør og revet parmesan. Smak til med salt og pepper.

Neimen om jeg vet hva som er best, smak og behag vet du. Kanskje et poeng med litt større næringsinnhold i min med grønnsakene og færre kalorier. Den ekte har jo parmesan og smør.
Du kan servere risotto med røkelaks, gravlaks og røkt og kokt skinke. Kyllinglår eller fileter, lam el svinekjøtt.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?