ESTRAGONKYLLING, SOM FØRJULSTREAT?

ELLER KANSKJE EN IDE TIL ROMJULA NÅR LYSTEN PÅ TRADISJONSMAT ER BORTE?

DENNE GRYTERETTEN LAGET JEG FØRSTE GANGEN FOR 10 ÅR SIDEN OG MANGE GANGER SENERE UNDERVEIS. DU KAN KANSKJE TENKE DEG HVORFOR. 

Jeg kaller denne gryta treat fordi jeg er så begeistret for smaken av kylling og estragon. Stor var derfor min glede da jeg kom over en ny oppskrift på den samme matretten. Noe var jo forskjellig, litt her og der, men estragonsmaken er like god.

Jeg har tidligere sagt noe om min yndlingsmat, eller den maten jeg gleder meg mest over å lage. Smakfullt, lettvint og rimelig er noe av svaret.



På bildet over skinner den røde smijerngryta og er klar for kyllingen slik jeg serverte den tidligere. Under finner du den nye oppskrifta, den hadde ganske mye saus og slik ble bildet av den seende ut


Nå er jeg spent på hvor godt passer disse smakene sammen, fløte og kylling?k

Oppskrift for fire

  • 6–8 kylling overlår, helst med skinn
  • 8 uskrelte hvitløkfedd
  • 2 dl tørr hvitvin
  • 3 dl kyllingkraft
  • 3 dl fløte
  • 2 ss smør
  • 2 ss olje
  • 2–3 ss hakket frisk estragon
  • salt og kvernet pepper

Bruk helst en vid og tykkbunnet gryte.

Klapp kyllinglårene tørre og krydre dem godt med salt og pepper.

Smelt smør og olje i gryten eller en stekepanne med høye kanter. Legg i kyllingen med skinnsiden ned. Hvis det ikke er plass til alle, kan du gjøre det i to omganger. Tilsett knuste hvitløkfedd, skvis dem med bredsiden av en kniv. Stek til skinnet på kyllingen blir gyllent og sprøtt, eller brun dem godt hvis de er skinnfrie. Snu og brun lårstykkene på den andre siden også.

Løft kyllingen ut av gryten så lenge. Hvis det er mye fett i gryten kan du fjerne litt av det, men la hvitløken være igjen.

Tilsett vin og la det koke til det meste av væsken har fordampet. Hell i kraft og fløte og gi det hele et oppkok. La det småkoke til sausen har tyknet noe. Rør inn estragon og legg kyllingen over i sausen med skinnsiden opp.

Bruk en gryte med lokk eller lag et lokk av aluminiumsfolie, og la det putre over middels lav varme i cirka 15–20 minutter. Sjekk at kjøttet er gjennomstekt/kokt. Rør eller rist litt på gryten med jevne mellomrom. Juster med litt salt og pepper om nødvendig.

Serveres for eksempel med kokt ris, smørdampede aspargesbønner eller sukkererter og en frisk grønn salat

Her må jeg tilføye noe fra egne erfaringer: Det går fint med kyllingbryst og, ulempen er at kyllingbryst er mye dyrere og har svært mye mindre smak enn lår. Det er og greit å velge overlår med klubber.

det er ingenting i veien for også ha sopp i denne gryta, helst champignon.

For tiden er jeg jo for det meste mitt eget smakspanel, og smakspanelets dom var en klar 6. Godkjent med stjerne i margen. Siden kjøkkensjefen(jeg selv) spanderte et glass god vin til gjest og smakspanel( jeg selv), så var stemninga i stua veldig god og alle(bare jeg) var svært tilfreds.

PS. Holdt på å glemme noe viktig, oppskriften er laget av mitt store forbilde Lise Finckenhagen, takk til henne. 

Klikk her for flere gryter med kylling

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

KALVESTEK I LEIRGRYTA