ET FØRJULSBESØK, OG NÅ MÅ JEG VISE LITT STYRKE. ASIATISK RIBBE ER VEL STERKT NOK?

HELDIGVIS HAR JEG NOEN GODE KILDER Å TY TIL NÅR GODE MÅLTIDER SKAL PÅ BORDET OG EN MATGLAD MUNN SKAL METTES.

Kilden denne gangen var en svigersønn. det dukker av og til opp meldinger derfra om herlige måltider de har kost seg med.

Tidligere har jeg nok lekt litt med ribba og prøvd andre krydre på andre årstider. Jeg vet derfor at juleribba vår er vel og god til sitt bruk, men ja, der er et men.

Vi her i Norge har vår tradisjonelle måte som vi liker å holde på rundt juletider.

Andre deler av verden har brukt ribbe kanskje mye lengere enn vi, feks i Asia.

Det er der jeg har hentet inspirasjon til mye av maten har laget og mange av smakskombinasjonene jeg bruker.

Det starter med en krydderblanding, da så det slik ut:


Fortsettelsen var litt innviklet, men resultatet forsvant så fort og smakte så godt  at bildet ble aldri tatt. Gode råd er dyre, intet blogginnlegg uten bilde. Men så ligger jo et bilde klart til bruk.


Etter at datter og svigersønn har laget sitt eget lille julebord etter egen beskrivelse, så fikk jeg dette bilde sammen med oppskriften. Det ble løsningen denne gangen.

Jeg tar alltid imot gode råd og dette var virkelig det. 

Oppskriften for 4 personer

Krydring av ribba

2 kg tynnribbe

1 ts salt 

2 ts chilipulver

1 ss spisskummin

15 gr revet fersk ingefær

Saften av 2 lime

Sjekk at bena er sagd helt over. skjær svoren i ruter, gjennom svoren og litt ned i spekket, bruk en spiss, skarp kniv.

Bland alt krydder og gni det inn i ribba, la den hvile mens du koker kraft.

Kraft

10 båter hvitløk

2 dl appelsin juice

1 hel kanelstang

2 dl soyasaus

5 dl hvitvin

1 hønsebuljongterning

Kok kraft, kjøl den litt ned og hell den i en langpanne/ildfast form og legg i ribba med svoren opp. Legg en asjett eller en klump aluminiumsfolieunder ribba, slik at fettet renner ned i panna. Det er viktig at ribba er jevn og , like høy på begge sider for et jevnt og pent resultat.

Dekk med aluminiumsfolie godt rundt kantene.

Sett inn i forvarmet stekeovn 230 C i 45 min. 

Ta ut ribba, fjern folien på toppen, men behold det som ligger under, skru ned temperaturen til 200 C. La ribba steke videre i ca 2 timer.

Skulle det vise seg at noen svorbiter blir for brune, prøv å dekk den delen med folie. Med denne metoden ble svoren sprø helt av seg selv.

La ribba hvile minst i 20 min før servering.

Jeg serverte med wokkede grønnsaker, ris og øl, og det må bare sies denne smakte utrolig saftig og mørt, aldeles nydelig. Jeg innrømme det, bedre enn noen av dem jeg har laget før.

Denne er det bare å forsøke seg på

Skulle gjerne sagt at min matflinke svigersønn hadde tenkt ut alt selv, men denne

oppskriften er hentet fra matprat.no

Klikk her for mer mat av svinekjøtt.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

KALVESTEK I LEIRGRYTA