SÅ VAR DET SJOKOLADEKAKE IGJEN

DET ER IKKE MULIG Å BLI LEI AV DEM

I vår familie er det en bursdag som avslutter ferien. Bursdagen kommer hvert år. Ikke hvert år i vårt hus, men i år var det rundt spisebordet her begivenheten skulle gå av stabelen.
Hamburgere og sjokoladekake var bestillingen. Hamburgerne ble fagmessig og til alles tilfredshet ekspedert av far. Det som forundret meg var alt det varierte tilbehøret som skulle til, men dette er ikke akkurat mitt område og jeg lærte litt av hvert.
Sjokoladekake derimot, det er mer mitt felt og denne ble veldig god.

Pynten besto og av syltede appelsiskallstrimler
Noe av det jeg har lært er at å ha frukt i en eller annen form, frisk, tørket eller syltet i deigen, da blir kaka veldig saftig og god.
Appelsinsmak i sjokoladekake gjør seg godt, det er en av mine favoritter
Denne gangen ønsket jeg en rund kake, det er ikke bare å tømme en deig beregnet å være i ei langpanne, oppi ei rund form og håpe på det beste. Nei, så enkelt er det ikke. Ei helt ny oppskrift måtte til.

Oppskrift
200 gr smør/margarin
200 gr sukker
3 egg
300 gr hvetemel
3 ss kakao
3 ts bakepulver
2 dl kefir
3 ss appelsinmarmelade



Rør smør og sukker hvitt, lett og luftig. Ha i ett egg om gangen, rør godt mellom hvert. Bland alt det tørre, sikt dette i deigen vekselsvis med melk. Appelsinmarmeladen blandes inn til slutt.
Stekes ved 180-200 C i 30 -40 min. Bruk en trepinne til å stikke i kaken underveis for å sjekke om den er nok stekt. Dekk kaken med bakepapir hvis den blir for fort brun på toppen. Denne kaken bør deles i to.

FYLL(Smørkrem)
100-150 gr margarin
250 gr melis
1 ss vaniljesukker
3 ss kakao
0,5 dl varm sterk kaffe
2-3 ss appelsinmarmelade

Rør margarin, melis, vaniljesukker og kakao til en luftig krem. Spe røren med kaffe, litt etter litt til passe konsistens. Hvis den er den for tørr, kan man ha mere kaffe i, blir den for tynn, hjelper det med melis.
Pynt:
Hva du enn har lyst på. Jeg tok denne gangen de spiselige blomkarseblomstene fordi de lyser veldig opp. Syltede strimler av appelsinskall gav og en spennende smak.
I følge dem som spiste, så var dette en innertier. Da ber ikke jeg om mere.
Du vil finne flere oppskrifter her


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?