KOKER MAN SOLBÆRSYLTETØY EN SØNDAGSFORMIDDAG?

NEI, SELV IKKE JEG ER SÅ SPRØ. DETTE SYLTETØYET HAR RUKKET Å KJØLNE

Nå er det syltetøyet klart til å glede oss over søndagsfrokosten. Det kan allikevel være litt interessant å vite hvordan dette utviklet seg. Det var ikke en lineær fremgang om jeg må si det sånn. Heller ikke optimal.
Bærene kom på kjøkkenet i flere omganger over flere dager. Dette hadde forskjellige årsaker. Bakkemannskapet som har ansvaret for å plukke og å rense, han er unnskyldt når han ikke orker å plukke i regnvær. Kokka som er ansvarlig for å få syltetøyet i glassene var glad til, fordi hun ikke hadde så lyst til å lage syltetøy.
Resultatet ble at den første porsjonen på ca 10 glass ble mislykket, det stivnet ikke og det var litt surt.
Da tok vi flere dagers pause for å bearbeide irritasjon og motvilje. Jeg kom på at jeg i tidligere tider avla høytidelige løfter om å aldri involvere meg i slike prosjekter. Da jeg var yngre hadde dette ingen interesse. Tanken den gang var at så lenge butikkene solgte godt syltetøy, så var alt ok.

Som alltid i våre liv, sunn fornuft slår til tilslutt inn og vi avsluttet årets syltetøyprosjekt.
Litt av produksjonen



Resultatet er jo et deilig syltetøy som mange i familien liker. Men som du kan se det er et ulekkert søl.
Denne gangen brukte jeg en ny oppskrift som avviker litt fra fjorårets.

Oppskriften
1 l solbær
0,5 dl vann
1,2 kg sukker
1 pakke tykningsmiddel
Bær og vann koker i ca 15 min eller til bærene faller sammen. Så hadde jeg i meste parten av sukkeret og lot dette koke i 10-15 min til. Hvis det er nødvendig så skummer du underveis.
Tilslutt rørte jeg tykningsmiddelet inn i det siste sukkeret, blandet det inn og ga det et lite oppkok. Så fylte jeg glassene med varmt syltetøy helt opp og lokket på med det samme. Når dette har kjølnet kan du skru lokkene litt mer.
Glass og lokk er desinfiserte i forkant, ved å koke dem i vann under lokk i 15- 20 min. De står under et rent klede mens de venter på syltetøyet.

Hvis du er nøye på renholdet så kan du lagre dette syltetøyet i flere år.

Til høsten når jeg skal bruke dette syltetøyet, til varme rundstykker, som del av en dessert eller en pikant smaksbombe til en ost, da har jeg helt sikkert glemt hvor mye styr det var denne siste uka i juli.
Og godt er det.
Klikk HER for flere oppskrifter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?