FYRSTEKAKE, DER HAR DU EN GOD, GAMMEL VENN

DEN HADDE JEG NESTEN GLEMT, MEN NÅR SOMMERVÆRET SVIKTER, HVA TROR DU JEG FINNER PÅ DA?

Jo, du skjønner det nok, det blir matlaging.
Alltid når energinivået er lavt og det må ro til for å komme på plass igjen, så begynner jeg å lese. Forskjellig litteratur, men og kokebøker og oppskrifter.
Min smak når det gjelder litteratur er i beste fall eklektisk,(et fint nytt ord som betyr blandet) i verste fall rotete.
Smaken svinger fra Roald Dahls "Danny og den store fasanjakten" via Robert  Wilson "Mennesketyvene", Kjetil Bjørnstads "Verden som var min", til den jeg sist uttalte meg om her på bloggen, den om de to i gummibåt på håkjerringfiske i Vestfjorden. Det er nok variasjon der til å få både mental hvile og mental oppfrisking.
Fra kokebøkene og tradisjonene og de gamle oppskrifters verden, der kom ideen om fyrstekake. Et ekko fra fortiden da den var en favoritt.


Ei kake for en fyrste
Oppskrift

Mørdeig:

300 g hvetemel
1 ts bakepulver
165 g sukker
165 g smør
2 eggeplommer
2 ss fløte

Makronfyll:
3 eggehviter
125 g sukker
175 g mandler

SLIK GJØR DU

Bland mel, bakepulver og sukker godt i en bakebolle. Smuldre i mykt smør. Pisk sammen eggeplommer og fløte med en gaffel og tilsett. Kna sammen deigen.
Smør bunn og kanter på en rund form (24 cm i diameter). Ha bakepapir i bunnen på formen. Trykk 2/3 av deigen godt ned i bunnen og oppover kantene på formen.
Pisk eggehviter og sukker til marengs. Vend i malte mandler. Hell i kakeformen og stryk overflaten jevn. Trykk deigkanten lett nedover til samme nivå som høyden på fyllet.
Lag gittermønster med resten av deigen. Bruk ca 1 cm brede remser, gjerne skåret med bakkelsspore. Legg 4 remser hver vei på kaken. Legg så en lang remse langsmed kanten.

Stek fyrstekaken på nederste rille i ovnen ved 180°C i 50 min. Avkjøl kaken helt i formen. Skjær forsiktig rundt kanten på kaken med en kniv og ta kaken ut av formen. Fjern bakepapiret og sett kaken på et passende fat.


TIPS

Bruk melis på bakebordet i stedet for hvetemel når du kjevler ut remsene for å unngå at mørdeigen blir hard. Bruk en stekespade når du forsiktig løfter remsene fra bakebordet til kaken. Likevel hender det at de går i stykker. Da er det bare å lappe dem sammen på kaken. -Det gir kaken bare et sjarmerende og hjemmelaget preg!
Er du spesielt glad i makronfyll (slik som meg)? Da kan du øke mengden fyll til følgende:
4 store eggehviter
200 g sukker
250 g mandler
PS: Kaken på bildet har ekstra mengde makronfyll!

Det tenker jeg var kake til kaffen sin det!
Vil du se mer? Klikk her




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?