SMÅKAKER ER BLITT LITT AV EN BESETTELSE HOS MEG.

MEN DET ER ET FORHOLD MED SINE OPP OG NEDTURER


Antallet forskjellige oppskrifter som er utprøvd her på kjøkkenet... det er etter hvert betydelig.
Har jeg lært noe underveis?? Akkurat det er jeg litt usikker på. Kanskje dette:
- at jeg har lyst å smake gode småkaker,
- at det er ergerlig å ikke få til det du prøver,
- at jeg er over gjennomsnittet sta når jeg har satt meg noe i hodet.
Vi kan jo kalle det en lærdom.
Imens baker jeg småkaker etter nye oppskrifter. Denne gangen baker jeg en som kommer fra nettstedet Godt.no, på trykk i Aftenposten.


Penslet med eggehvite og drysset med perlesukker



Slik så de ut, smakte godt gjorde de og. Tror til og med de kan beskrives som vellykkede.
I oppskrifta er de satt sammen to og to med en sitronkrem mellom.
Jeg gjorde ikke det, men jeg skriver opp oppskrifta på den og for sikkerhets skyld. Kanskje du vil prøve den, eller jeg selv om noen uker, hvem vet?

OPPSKRIFT
185 gr usaltet smør
50 gr melis
1 ts vanilje ekstrakt
160 gr hvetemel
40 gr maisennamel

Pisk smøret mykt med en kjøkkenmaskin. Sikt i melis og vaniljeekstrakt og pisk videre i 5.6 min til deigen er hvit og luftig. Sikt inn melet og la maskinen gå til deigen er jevn og glatt.
Sett små kuler på bakepapir med ei spiseskje. Trykk ned med en gaffel dyppet i hvetemel.
forvarm ovnen til 175 C. Stek i 8-10 min til de blir gylne i kantene. 

SITRONKREM
50 gr usaltet smør
150 gr melis
1 sitron, revet skall og saft
Visp alt sammen i kjøkkenmaskin til du har en lett og fyldig krem.
Denne kremen kan brukes til fyll i flere kake sammenhenger.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?