DET GROVE, SAFTIGE BRØDET

SOM DE FLESTE ER JEG GLAD I GROVBRØD


Her hjemme får jeg aldri godt, grovt brød, fordi jeg ikke er flink til å lage dem og ingen andre her heller kan.
Du kan jo tenke deg at det har vært noen forsøk opp gjennom tiden. Mer eller mindre vellykket, helst mindre.
Forleden satt jeg på et kjøkken hvor det duftet deilig av nystekt gjærbakst og hvor de lekre, ferske brødene lå klar. De smakte aldeles fortreffelig og heldigvis var vertinna villig til å dele oppskrifta.
Så da startet jeg enda et nytt forsøk på å få til et brød som jeg er fornøyd med.


Det er ikke mye som kan slå dette
Oppskrift til 2 brød

650 gr hvetemel(spelt)
250 gr sammalt hvete grovt(spelt)
60   gr solsikkekjerner
60   gr gresskarkjerner
50   gr havregryn
100 gr linfrø
1     ss salt
1       l lunkent vann
1/2  pk fersk gjær
4-5 ss olje

Alle ingrediensene haes i en bolle og røres sammen til en løs deig. La dette heve i ca 30 min under plast.
Så heller du deigen i to 1-liters former. strø over gresskarkjerner og hev i 45 min.
Forvarm ovnen til 225 C og stek i ca 40 min. Ta dem ut av formene og etterstek dem på rist med bunnen opp i ca 12-15 min. Da får du en veldig sprø og fin skorpe.

Denne oppskriften er kanskje allerede kjent for mange, den kommer fra Maria Skappel.
Så lenge du har samme forhold memllom vått og tørt så kan du bruke forskjellig mel og gryn.
Jeg har satt opp speltmel i parantes, jeg vet at mange helst spiser det. 
Flere oppskrifter finner du her.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?