REMULADESAUS ER EN FAVORITT OG HAR VÆRT DET I ÅREVIS

FRA FØRSTE GANG JEG SPISTE MIDDAG UTE PÅ EGEN HAND.

På Kaffistova i Harstad i 1966 og jeg var 16 år. Jeg var på min første reise hjemmefra, og benyttet anledningen til å gjøre noe så voksent som å gå på kafe for å spise middag.
Hva serverte de der? Stekt rødspette med remuladesaus og salat. Salat var noe helt ukjent, remulade var ukjent, men fisken og potetene de kjente jeg igjen.
Siden har denne matretten hatt en egen plass i mitt hjerte. I noen år laget jeg remuladen selv, men så begynte jeg å kjøpe ferdige produkter. Men i dag har jeg laget min egen igjen og det smaker forbasket mye bedre.
Når bruker jeg remuladesaus? Hver gang jeg serverer roastbeef og hver gang jeg serverer stekt hvit fisk. Sausen passer fint til fiskekaker, fiskepinner, pålegg som salami og roastbeef.

Litt hard jobb med vispen må til.


Oppskrift
2 stk eggeplomme
2 ts dijonsennep
1 ss sitronsaft
2 dl solsikkeolje
2 ss finhakket kapers
2 ss     "         persille
4 ss     "         sylteagurk
2 stk    "         sjalottløk
1/2 ts salt
1/4 ts pepper

Bruk romtempererte ingredienser.

 1. Visp eggeplomme sammen med sennep og sitronsaft et par minutter. Spe forsiktig med olje i en tynn stråle under kraftig visping.
2. Tilsett kapers, persille, sylteagurk og sjalottløk. Bland godt og smak til med salt og pepper.


Resultatet er så smakfullt til forskjell fra det ferdigkjøpte produktet. Kanskje litt vel godt. Må minne meg selv på at dette er egentlig majones, kan ikke spises med skje.
Denne gangen hadde jeg ikke persille og brukte rapsolje i stedet for solsikkeolje. Rapsoljen er kjøpt billig på harryhandel og den smaker lite.  





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?