SALATDRESSING ER NESTEN ET EGET KAPITTEL

FOR Å VÆRE HELT ÆRLIG
 så tenker jeg det er et stykke igjen før den vanlige norske husmora(meg selv inkludert)mestrer den enkle kunst å lage en salat med god vinagrette. For sikkerhets skyld: Vinagrette er en salatdressing basert på eddik og olje, gjerne og med sennep.


Gyllent og lekkert
Det verste jeg kan tenke meg er å få salaten min druknet i rømme eller majones blandet med søt ketchup, det kalles og Thousand islands dressing. Det er ikke mye smak av salaten man får når man bruker den.
Mens jeg er igang med å ri noen kjepphester: Husk å ikke blande alle mulige smaker i salatbollen, det beste er ofte det enkleste.F eks gresk salat , ost tomat og løk. Enkelte elementer smaker så mye at de tar litt over, f eks mais. Den er veldig søt. Andre blir bare bitter eller smakløs, f eks blomkål.

Oppskrift på klassisk vinagrette 

1 sjalottløk finhakket
1 fedd hvitløk
1 ts dijonsennep
1 ss hvitvinseddik
2 ss olivenolje

(1 ss valnøttolje
ristede valnøtter) Ikke nødvendig i alle salater, bare når du ønsker den smaken.

Bland alt i et glass med lokk og rist grundig, la gjerne stå 1 timestid. Hell over salaten rett før servering.

Revet eller kuttet salatblader, bruk en sprø type, jeg er glad i hjertesalat, gjerne og feldtsalat. Disse blandes godt og drysses over med valnøtter, du kan og godt bruke pinjekjerner.
De er jo vakre

Så er det bare å kose seg med en frisk og sommerlig salat, for andre dressinger, klikk her



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?