KYLLING KORMA

FOR DEM SOM ELSKER INDISK MAT

Vi gjør det, derfor serverte jeg denne gryteretten lørdagskveld da vi hadde gjester. 
Heldig for meg så likte gjestene og sterk indisk mat.

Har hørt rykter om at det fins noen som ikke orker koriandersmak eller hvitløk. Det er klart, de sliter når indisk mat står på menyen. 
Jeg synes jo litt synd på dem, tenk på all den gode maten de går glipp av


Oppskrift

400 gr kyllingkjøtt
3 dl yoghurt naturell
2 fedd finhakket hvitløk
1 ss revet ingefær
4 ss solsikkeolje
2 ts rød chilipaste
2 ss brunt sukker
1 gul løk
grovhakket
2 ts gurkemeie
3 ts gara masala
2,50  kokosmelk
fersk koriander
sort pepper

Dette ble servert med ris, raita, chilisaus mangochutney og nanbrød. 

  1. Minst 8 t før. Kutt kjøttet i passe små biter, bland yoghurt, ingefær og vend kyllingbitene inn. La stå kjølig i minst 8 t.
  2. karamelliser løken, brunt sukker, olje og chilipaste.
  3. Tilsett gurkemeie og gara masala, la det så småsurre et par minutter.
  4. Tilsett kylling,og all marinaden, stek til kyllingen er gjennomstekt.
  5. Tilsett kokosmelk og la dette småkoke i ca 15 min til.
  6. kok ris men du venter.
Raita, chilisaus og mangochutney serveres i små skåler satt utover bordet. Dette kan gjestene forsyne seg av etter ønske. 
Mangochutney er ferdig kjøpt på glass, 

Raita er 2dl yoghurt blandet med 1 ss hakket koriander, 1 ts ristet spisskumminfrø og salt og pepper.

Chilisaus er litt chilipaste, 2 ss kikerter og sweet chilisaus

Servert med godt nanbrød så er dette et herremåltid.

TIPS: bruker du lammekjøtt i stedet, får du en helt annen rett, men ikke mindre god.
Et av de supreste nanbrød jeg har sett. Perfekt
 

Vil du se på flere oppskrifter på indisk mat , klikk her
Hva er raita? Klikk her




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?