MIN VARIANT AV PAELLA

HVA ER PÅ FERDE?
KJØKKENBENKEN MIN FLOMMER OVER AV FRISKE OG FLOTT RÅVARER

Nå har jeg tenkt å ta en spansk en. En matrett jeg til nå aldri har laget. Smakt den har jeg, men bare en gang i Spania, for lenge siden. Det var ingen stor smaksopplevelse, det er nok årsaken til at jeg ikke har tenk så mye på denne matretten siden.

Det er jo fantastisk hvor flott det blir bare med å legge alt utover
Oppskrift til 4
3 kyllinglår delt i to  eller 3 kyllingfileer delt i 4
1 finhakket løk
1/2 finhakket hvitløk eller 2-3 fedd
100 gr chorizo i tykke skiver
1 rød paprika i ringer
2 tomater
3 dl paellaris eller risottoris
1 ts paprikapulver
1/4 ts knust safran
1,5 dl hvitvin
6 dl kylling-el grønnsaksbuljong
salt pepper
ca 150 gr frosne grønne erter
ca 300 gr reker med skall
sitroner i båter

Krydre kyllingstykkene med salt og pepper og stek i litt smør, til de er brune på alle sider. Stek gjerne chorizoen sammen med kyllingen. 
Har du en paellapanne bruker du selvsagt den, men har du i likhet med meg ikke det, så går det fint å benytte vanlig stor stekepanne. For oss to brukte jeg bare 2/3 av mengdene i oppskriften. Altså til to beregnet jeg  2 kyllinglår, 2 dl ris,4 dl buljong og 0,5 dl vin. Resten trenger du ikke dele så nøye. Da ble det ennå nok tilovers til ham som vil finne en lettvint restemiddag i kjøleskapet på mandag.

Ha kylling og pølse over på en tallerken, og stek deretter løk, paprika, hvitløk og etter hvert tomater et par minutter. Tilsett risen og la den også surre med noen minutter. Pass imidlertid på at risen ikke tar farge. 

Når det gjelder ris fåes det spesiell paellaris å få kjøpt, men du kan også benytte en vanlig langkornet ris. Jeg benyttet imidlertid risottoris og synes det er vel så egnet som paellaris. Og ikke minst mye enklere å få tak i.

Tilsett safran (støtt i en morter eller blandet med 1 ss vann), paprikapulver, hvitvin og buljong (du kan gjerne benytte buljongterning). La risblandingen koke under lokk i ca 10 minutter. Fordel kyllingbitene jevnt over risen og dytt bitene litt nedi risen. Så er det på med lokket igjen og la retten stå å ytterligere putre i ca 10-20 minutter, til kyllingen er gjennomstekt.
Rens rekene, men la det være igjen 8-10 reker med skall. Dytt de rensede rekene nedi risen og fordel deretter ertene og chorizoen over. Legg så på rekene med skall og la det trekke ytterligere 3-5 minutter, til reker og erter er gjennomvarme.  Det er helt som det skal være hvis du får en fast stekeskorpe i bunnen.Server umiddelbart, med sitronbåter og godt brød til.


Fargerik og flott
Det er helt utrolig at jeg ikke har laget dette før. Det var jo så godt, og enkelt. Neste gang kommer jeg til å gjøre noen endringer fordi smakspanelet ville heller ha lammekoteletter enn scampi og kylling. Det er klart jeg kan klare det, ..hvis jeg vil. 
Dessuten hakket jeg en halv chili i for å ha sammen med løken fordi jeg er glad i den varmen man får fra chili. Det passet og veldig godt. 
Vi ble så fornøyde, prøv du også og bli overbevist.

P. S.
Glemte å bruke sitronene, søren og.... nå er kjøleskapet full av sitroner, flere oppskrifter, klikk her
Oppskrifter på risretter finner du her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?