FIKENSYLTETØY TIL JULEMARKED KOMMER JO HVERT ÅR OG JEG MÅ TIL MED SYLTETØY

SÅNN ER DET BARE.
Dagen startet med en times rask tur i bøkeskogen med gode tur venninner. Så etter en nødvendig dusj var jeg klar på kjøkkenet. 

Et av årets tradisjoner var under oppseiling.Julemarkedet til koret og dermed syltetøy for ost måtte på glass. Det ble litt til julegaver og litt til eget behov og. 

De syltetøyene jeg lager til jul er for å spise til ost. Sammen med brie eller camenbert er de nydelige. Når man tåler dårlig fersk frukt til ost, så må man jo tenke nytt. Glad i søtt som jeg er så liker jeg disse jeg har her.

Valnøtter i akasie honning, aprikos med rosmarin og pistasjenøtter og fiken med portvin stjerneanis og kanel.

Oppskrift på Fikensyltetøy
250 gr fersk fiken
1 dl portvin
1 dl vann
1/2 sitron saft
1 stjerneanis
1 kanelstang

Del fikenene i biter og legg dem i bløt i portvin i 4-6 timer. Ha den i kasserolle sammen med vin, vann og krydder kok til det blir brunt, spe hvis der blir for tykt. ca 1 t. Hell på steriliserte glass og hermetiser gjerne. Spesielt når de skal selges. 

Oppskrift
Valnøtter i honning nok til mine tre glass
4-6 ss valnøtter
1lime revet skall av
akasiehonning
Rist nøttene på panna, det gir en ekstra god smak, men vær forsiktig, det går fort at de blir brent. Legg valnøttene i det glasset du vil bruke, fyll opp med honning og dryss over ca 1 ts revet limeskall.

Det er bra at det er fler enn jeg som liker slikt søtt og godt. De selger godt på markedet. Nå er det bare å få noen riktig fine etiketter. Kanskje smakspanelet kan være behjelpelig? Han besitter mange talenter.
Klikk her for mer.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?