DAMELUNSJ

DET ER BLITT EN VIKTIG BIT AV MITT SOSIALE LIV. DU VET JO ELDRE MAN BLIR, JO VANSKELIGERE  BLIR MAN TIL Å HA SOSIALT LIV UTOVER SENE KVELDER.

Det har jeg tatt konsekvensen av og tenker at selskapeligheter er like flotte og morsomme på dagtid. Derfor blir det lunsj.
Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn for at det blir vellykket. 
Hyggelige mennesker er en av de viktigste, men til alt hell så kjenner jeg mange av den sorten. 
For meg er det og ganske viktig at maten ikke er for komplisert, da blir vertinna(jeg) så stresset og urolig av at gjestene heller ikke klarer å hygge seg.

Pai eller suppe med salat og/eller brød er gode valg når jeg skal bespise fler enn de to i hverdagen.
Denne gangen var vi 6 voksne damer rundt bordet. Damer som vet hvordan ting skal og bør være. Dagen før var der et snev av prestasjonsangst i heimen, men så kom jeg på at det er jo snille og velmenende damer og. Ingen grunn til panikk.
Og slik ble det: Pai og salat med kaffe og kake etterpå.

Det var jo i starten av adventstida....
Bordet ble dekket og ser du nøye så ser du vinglass, vi drakk vin til maten. I vår alder nekter vi oss ingenting. 
Purre og norvegiaost
Paideigen ble kjøpt som pulver hos Meny og fyllet er nesten som på pakka. I denne la jeg renvskede  purrebiter, blåmuggost og norvegia.

En gyllen og flott pai med avocadobåter

Må jo innrømme at de falt litt sammen fram til servering. 

Det ser jo flott ut
Noen egentlig oppskrift gir jeg ikke, men noen gode råd har jeg funnet ut etter hvert. 
TIPS:
I bunnen på hver pai drysser jeg sprøstekt bacon som er finhakket. Du kjenner ikke bitene, men får en ekstra saltrøkt smak som er god.
Jeg har ikke mange forskjellige ting i fyllet. Smakene kan lett overdøve hverandre. Rå grønnsaker som broccoli er ikke så veldig lurt inni. 
Sopp avgir mye veske, du risikerer å få en pai som er ustekt, rå og våt i bunnen.
På toppen av en pai prøvde jeg meg med blåmuggost, det smakte godt.
River alltid muskatnøtt i eggefyllet. Det smaker ikke direkte, men runder smaken fint.

 P.S.

Til den Nordafrikanske kaka drakk vi nydelig portvin. En fornøyd vertinne og forhåpentligvis tilfredse gjester landet litt sent utpå lørdagsettermiddag.
Klikk her for mer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?