HØSTENS FØRSTE KLIPPFISKMÅLTID

SELVSAGT ER DET MYE SOM PASSER FINT Å SPISE OM HØSTEN
Allikevel er det enkelte ting som følger sesongene. Kan bare nevne fårekål. For meg er det en hel rad med gode måltider jeg får ekstra lyst på i løpet av høstmåneden fram mot jul.
Fårekål er allerede nevnt, lutefisk, kjøtt av vilt, gås og and, sist men ikke minst, bacalao. Den spesielle og smakfulle klippfiskgryta.

Det er jo mye tomater og tomatpure bacalao, det tåler jeg dårlig. Derfor har jeg begynt å kikke over grytekanten på jakt etter andre måter å tilberede klippfisk på.
Siden det sies at ingen kvinner i Portugal blir gift uten å kunne minst 365 måter å tilberede klippfisk på, så regner jg med at det skal være greit å finne en variasjon. Så lenge de ikke skriver oppskriftene på Portugisisk da.

Det stekes og brases

Klar til å spises
Oppskrift til 4 personer
600 gr klippfisk
1-2 dl olivenolje
5-6 fedd hvitløk
8 små kokte poteter
2 paprika
chili
brokkoli eller spinat

Vann fisken i et døgn, skift vann underveis. hvis du liker varmen fra chili, ha en tørket chili i oljen fra begynnelsen. Du kan og ha en hakket fersk chili sammen med paprikaen.
Varm olje i en stor stekepanne, Ha i halvparten av hvitløken og stek fisken i 7 min. Løft fisken ut og la den hvile på et lunt sted. Del de kokte potetene i to med gaffel(du får et revet, ujevn utseende)Del paprikaen i passe biter. Stek disse i noen minutter til poteten har en fin stekeflate. Ta ut potetene og legg inn fiskebitene igjen sammen med resten av hvitløken, 3-5 min. Fisken er ferdig når den flaker seg villig hvis du pirker i den med gaffel
Da er det bare å servere og kose deg med den fine smaken som blir i stekt klippfisk. 
Klikk her for mer flere oppskrifter.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?