SUPPE SOM SMAKER

GRØNNSAKSUPPE ER EN DEILIG HØSTSPISE

Butikkene bugner av ferske, gode grønnsaker. Rundt om dukker det ene ”Bondens marked” opp etter det andre. Kjempeflott, jeg trenger den inspirasjonen det er å se gode friske råvarer. Det gir en ekstra dytt å få ta og få lukte på varene.

Kan kanskje si det så sterkt, jeg kommer nok aldri til å handle noe særlig på nettet. Må se, lukte, smake og føle, før jeg gidder kjøpe. Alt fra klær til mat.

Ja, ja, så var det den suppa jeg laget.

God og mager

For å holde kaloriinntaket innenfor de 500 på mine to lavkaloridager i uka, så har jeg tenkt ut noen oppskrifter. Dette hender det jeg spiser til middag.

Oppskrift på suppe for 1 person.

4 dl vann
50 gr sellerirot gir 15 kalorier
60 gr fenikkel gir 20 kalorier
50 gr grønnkål gir 20 kalorier
1fedd hvitløk
Ca 130-140 gr kyllingfilet gir 140 kalorier
1 ss raps/solsikkeolje

Til sammen ca 195-200 kalorier

Selleri, fenikkel og hvitløk kuttes i mindre biter, kokes i ca 15 min. grønnkålen renses fra de harde stilkene kuttes og koker med tilslutt i omtrent 3-4 min.
Imens deles kyllingfileten i fingertykke skiver, stekes i olja. Suppa serveres i en dyp tallerken,legg kyllingfiletene på toppen. Trenger du noe smaksforsterkende, er min ide å ha en dip fra det asiatiske kjøkken ved siden av. Oystersaus, teryaki, hoisin saus er alle gode sauser som fåes ferdig i glass eller pose.

Godt å forhåndsbestemme menyen når spisekontroll foregår. Hvis ikke blir det bare tull.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?