FISKEGRATENG ER SOM EN DØRÅPNER TIL BARDOMMENS RIKE

BARE NAVNET FÅR MEG FORFLYTTET TIL MIN BARNDOMS KJØKKEN OG MINNENE STRØMMER PÅ.

Dette er en av de mest tradisjonsrike hverdagsretter jeg kan tenke meg. Dessuten handler det ikke bare om min barndom. Smaken og duften fremkaller 70-tallet i fullt monn. Da var det jeg som laget mat og mine barn som lagret barndomsminner.
Akkja, vi bestemødre kan sukke litt over forgagne tider, men er vi lure så henger vi oss ikke for fast i dem.
Derfor er dagens grateng en nyskapning og oppgradering.
Med gylden sprø stekeskorpe
Oppskrift til 4 personer

500 gr torskefilet
2 dl ukokt makaroni
1/2 purreløk
 3 ss smør
3 ss hvetemel
4 dl melk
3 stk egg
1 ts salt
1/4 ts muskatnøtt
1 dl brødrasp
1 dl revet ost

Hvitsaus:
Smelt smøret i en kjele, rør inn hvetemelet til en klumpfri røre. Tilsett melken litt etter litt og rør godt til du har en jevn saus. Avkjøl litt før eggeplommene røres inn.
Kok makaroni etter anvisnng på pakken, minus 2-3 min, den vil koke litt i gratengen. Rør den inn i sausen.
Del den kokte fisken i små terninger, legg terningene i sausen sammen med finkuttede purreringer.
Smak til med salt og muskat
Pisk eggehvitene stive for seg og vend dem forsiktig  inn i gratengen til slutt.
Hell alt i ei smurt ildfast form, strø over brødrasp og revet ost. Legg på 3-4 smørklatter og stek ved 180 C til den er fin og gyllen på toppen.
Serveres tradisjonen tro med kokte poteter, revne gulrøtter og litt sukkererter. Smelte smør hører også til.
Du verden for en glede. Vi koste oss.
Klikk her for flere måter å bruke sausen på.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?