SYLTEDE GRØNNSAKER ER EN LITT UKJENT VARIANT FOR MEG.

SUNT FORDØYELSEN MED SYRE I MATEN HAR HAR JEG HØRT

Det smaker også veldig godt som tilbehør til enkelte småretter. For eksempel den Brandade jeg har skrevet om før. I mine gjemmer fins og 1-eller 2 patèer og et par terrîner av forskjellige slag, kjøpt i det store utland. Eller rett ut sagt, Frankriket. 
Noen av disse matrettene er ganske fete og et snev av syre gjør seg veldig godt.
Fargene er det jo ingenting å si på.

Oppskrift
0.5 dl sukker
1 dl eplesidereddik
1,5 dl vann
1 knivsodd salt
1/2 sitron revet skall av
timian 
hel svart pepper

Kok opp alt dette og sett til avkjøling. Siden det er kokt vil det vare i kjøleskap i et par uker.
Det er slett ikke særlig surt, bare smakfullt og friskt.

jeg brukte tynne skiver av reddik og ringer av rødløk. Det er den som gir den fine rødfargen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?